Channels

Sociale media zijn een prima manier om je doelgroepen te bereiken. Toch is het geheim van sociale media niet gemakkelijk te ontrafelen. De wetten van goede reclame boodschappen blijken niet te gelden, want platte verkoop werkt gewoonweg niet. Het is de dialoog waar het om gaat, want die zorgt voor binding met de klant. Dat is het nieuwe online ondernemen dat leidt tot een zekere merkvoorkeur en daarmee ook hogere verkopen.

Een recente studie, uitgevoerd door de Altimeter Group (juli 2009), toont aan dat succesvolle klantinteractie via sociale media (engagement genoemd) correleert met betere financiële prestaties van de onderneming. De studie laat zien dat de bedrijven met een hoge mate van ‘engagement’ de afgelopen 12 maanden gemiddeld 18 procent meer inkomsten genereerden. Terwijl ondernemingen die weinig tot geen interactie aangaan op sociale media gemiddeld 6% lagere inkomsten laten zien in dezelfde periode.

Eigenschappen van succesvolle bedrijven op sociale media

De gedachte is eigenlijk simpel: hoe dichter een bedrijf bij zijn klanten staat, des te succesvoller het bedrijf financieel zal zijn. Sociale media bieden de mogelijkheid bij uitstek om deze ‘dichtbijheid’ te creëren, om de interactie aan te gaan en een dialoog te voeren. En dan hebben we het niet over een simpele blog waar het bedrijf passief enkele berichten plaatst. Het gaat om een ‘echte’ dialoog, waarbij het bedrijf en de klant op gelijk niveau staan. ‘Push’ informatie is uit den boze. Zie de presentatie hierboven over deze ontwikkeling.

Lees ook:

Twee werelden in één winkelruimte

Succesvolle bedrijven hebben een team dat zich volledig richt op sociale media. De teamleden evangeliseren het belang van sociale media binnen de organisatie en weten zo voldoende medestanders te mobiliseren. De winnaars laten zich als volgt kenmerken:

  • Sociale media zijn een centraal onderdeel van de marketingactiviteiten en innovatieprocessen in het bijzonder
  • Ze zijn actief in verschillende sociale media
  • Ze bezitten een toegewijd team
  • Ze hebben een bedrijfscultuur die het belang van dialoog en participatie erkent

Conclusie

Sociale netwerken zijn ’here to stay.’ We kunnen er niet meer omheen. En de naam zegt het al, sociale media kunnen je helpen de band met je klanten te versterken. En hoe sterker de band, des te groter de kans dat het loyale klanten zullen worden die zich verbonden voelen met jouw bedrijf en je helpen succesvol te zijn. Een pasklaar concept is er niet. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en de ene doelgroep is de andere niet. Maar dat je binnen het bedrijf mensen moet vrijmaken om de kracht van sociale media te benutten, dat staat als een paal boven water.

6 vuistregels voor social media-marketing

  1. Focus op doelen, niet op kanalen
    Stel uw bedrijfsdoelen en algemene strategie voorop bij de keus voor social media.
  2. Bepaal wie u allereerst wilt bereiken
    Analyseer uw doelgroep en participeer in de social mediakanalen waar zij zich bevinden.
  3. Maak deel uit van de community
    Social media is all about people. Dus personaliseer uw merk en maak deel uit van de conversaties.
  4. Meten is weten
    Zoals bij alle marketingactiviteiten is het belangrijk om te achterhalen of wat u doet ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Maak gebruik van tracking url’s om het aantal kliks en het bezoekersverkeer vanuit social media-kanalen naar uw website te meten.
  5. Achterhaal wat erover u wordt gezegd
    Maak gebruik van alerts om te achterhalen wie wat waar zegt over uw merk.
  6. Actie en reactie
    Indien iets over u wordt gemeld binnen een social media-kanaal, reageer hier dan zo snel mogelijk op of onderneem actie..

 

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bronnen: JungleMinds door Geert-Jan Smits, Twinkel en Espresso.

Meer informatie over deze onderwerpen in onze kennisbank bij Social Media en bij Marketing.

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Handig overzicht van tools om corportate social media te beheren en monitoren: http://www.cloudtools.nl/saas-samenwerken/dossier-social-media-tools/

Ook handig voor marketeers: fbreach.com voor het bekijken van je social media reikwijdte van een campagne (url) op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Google.

x
x