Channels

In de achtkoppige raad van bestuur van BMW zit (nog) niemand met een achtergrond in software. Desondanks ligt de toekomst van de Duitse autobouwer in het digitale domein. BMW wil van 30 miljoen klanten, naar 100 miljoen gebruikers. Een interessante visie. Want het gaat steeds meer om de dienstverlening aan de klant die de weg op wil. En in dat opzicht zijn binnenkort niet autobouwers als Daimler maar internetbedrijven als Google de grote concurrent van BMW.

Zeg nou zelf, de aanschaf van een auto is toch eigenlijk een heel slechte investering? Het grootste gedeelte van de tijd staat die dure bolide ongebruikt voor de deur.

Als je de analogie trekt met CD’s of DVD’s en streaming diensten als Spotify of Netflix, lijkt ook het bezit van een eigen auto zijn langste tijd te hebben gehad. In dat opzicht is een programma als ‘BMW Drive Now’ buitengewoon interessant. Wie hierop een abonnement neemt, betaalt per minuut voor werkelijk gebruik.

Lees ook:

Innovatie in de digitale wereld

En zo ben je straks worldwide verzekerd van een premium automobiel.

Dat is wel iets anders dan een Toyota Prius van Hertz die je nu huurt om op (zaken)reis van a naar b te komen. Om maar niet te spreken van zo’n Volkswagen UP van Greenwheels, waar kraak noch smaak aan zit, voor een ritje in je eigen woonplaats.

It’s all about lifestyle, dienstverlening en merkbeleving.

Met Drive Now ga je in stijl van vliegveld of treinstation naar de gewenste plek. De route naar je hotel of vergaderplek is ingeprogrammeerd, een plek in de parkeergarage gereserveerd en de batterij van de auto opgeladen. De BMW-app geeft je alle informatie en bedieningsgemak. Het levert BMW een directe relatie met hun gebruikers op. En een schat aan data, die kan leiden tot nieuwe businessmodellen om te overleven in de strijd met internetbedrijven en app-bouwers. Hotelverblijf, entertainment, horeca, kleding, sport: het kunnen –naast mobiliteit- allemaal onderdelen zijn van de B-M-Way of life.

Dat vraagt om andere bedrijfsvoering bij BMW. Een waarin niet ingenieurs en motorenbouwers maar IT-specialisten en merk-denkers de dans leiden.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het lijkt er op, als dit verhaal klopt, dat de schrijver zelf al aangeeft dat die ‘ouderwetse’ ingenieurs het heel goed aanpakken. Laten we dat maar zo houden, want als ik de betrouwbaarheid en het bedieningsgemak van hedendaagse auto’s vergelijk met die van software….
Brrr, ik moet er niet aan denken, dat IT-ingenieurs dit gaan regelen!

x
x