Channels
Leestijd: 4 minuten

Uber en Airbnb zijn nog maar het begin

'Concurreer met jezelf voordat iemand anders het doet’.

4 Reacties

Ondanks alle disrupties blijft de klant toch centraal staan. Een ouderwets maar gedegen principe, getuige de van Sam Walton geciteerde zin: “There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.”

Klinkt als race tot the bottom. Is de Primark goedkoper, dan holt de klant daar naartoe. Jammer voor de buurvrouw die in de winkel ernaast werkte. En voor de winkels waar zij haar boodschappen deed. Maatschappelijke kwaliteit en het credo ‘goedkoop goedkoper, goedkoopst’ gaan slecht samen. Goedkoop is duurkoop, maar daar kom je meestal door schade en schande achter.

Het wil niet zeggen dat alles kan blijven zoals het is en dat je niet scherp moet blijven. Maar hoe wel?

Dank voor jullie reacties Marcel en Peter;

@Marcel: maar zeker & vast, de klant staat centraler dan ooit – nu zelfs mét tanden – lees de recente column van Willem Mastenbroek maar over online beoordelingssystemen.

@Peter: race to the bottom? Dat is niet de portee van mijn verhaal – want deze ontwikkeling biedt ook veel kansen – mits je er op in speelt, er oog voor hebt, voldoende alert bent. Key is dat de wedstrijd niet wordt gespeeld in het analoge, maar in het digitale netwerk!

[…] Uber en Airbnb zijn nog maar het begin. ‘Concurreer met jezelf voordat iemand anders het doet’ […]

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of