Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik heb met ontzettend veel plezier, maar ook met aan verbijstering grenzende verbazing dit mooie stuk gelezen. Als je als organisatie tevreden klanten wilt hebben, dan MOET je beginnen om er voor te zorgen dat je tevreden medewerk(st)ers hebt. Het is niet zo goed voor de werksfeer en het (onderling) vertrouwen als je op het matje moet komen bij je directe chef op basis van een anonieme melding. Ik vind de aanpak van Dirk-Jan De Bruijn beter. Die zet de afnemer, klant, eindgebruiker etc. Centraal. Als je dat doet, dan gaat het over de inhoud, niet meer over de toon. Dat WERKT. Als vriend, fan en ambassadeur van Marshall Goldsmith ben ik voorstander van feedFORWARD.

360 graden feedback kan overigens erg confronterend zijn, vooral omdat betrokkenen nooit eerder uitgebreid op de hoogte zijn gebracht van verbeterpunten. Ik spreek wel eens over SSC, want bijna iedereen (her)kent dat als Shared Service Center, maar ik gebruik de letters dan als Stop, Start en Continue. Stop met niet-acceptabel gedrag, Start met gewenst gedrag en Continueer gedrag waar niemand moeite mee heeft.

Als ik het heb over 360 graden feedback, denk ik overigens direct aan het boek van Marshall Goldsmith “Tot hier en nu verder”. Daarin beschrijft hij 20 gedragskenmerken die je als leider beter af kunt leren. Hij gebruikt dit ook bij zijn CEO-coaching. Marshall Goldsmith heeft het liever over ‘Feed Forward’. Hieraan ligt ten grondslag, dat een terugblik weinig effectief is. Je kunt hooguit je excuus aanbieden voor je gedrag. Het is effectiever en positiever als je met elkaar afspreekt welk gedrag de bestuurder moet vertonen en daarop sturen. Mijn advies: DOEN en er serieus mee aan de slag. Het is zaak om voortdurend terug te koppelen.

x
x