Channels

Vandaag wil ik u overtuigen dat uw reactie op Pokémon Go illustratief is voor het succes van uw organisatie. In mijn overtuiging geeft de gehele hype rondom de app weer hoe belangrijk het is om  als organisatie snel en wendbaar aan te kunnen passen. Oftewel is uw organisatie Agile genoeg om gebeurtenissen zoals de lancering van Pokémon Go te gebruiken in uw voordeel?

Omgaan met Pokémon Go

Eerlijk gezegd is Pokémon Go voor mij het ultieme bewijs hoe de virtuele en echte wereld door elkaar gaan lopen. Echte beelden die op je telefoon worden verrijkt met virtuele beeld van Pokémons. Misschien eng, maar niet te ontkennen.

Het gaat mij niet om de vervaging van de realiteit maar om de fascinerende manier van ondernemers die de rage van Pokémon Go aangrijpen voor meer klandizie.

Lees ook:

5 manieren om je MERK te laten groeien

Voor kleine ondernemers is dit eenvoudig. De ijscoman die bedenkt dat het makkelijk is als iedereen bij zijn zaak Pokémon’s komt zoeken. Dan blijven er vast een paar een ijsje eten. Moeilijker is het voor grotere bedrijven. In hoeveel bedrijven is Pokemon in de ban gedaan denkt u? Afgedaan als afleiding, nutteloos, gevaarlijk tot wat dan ook. Behalve bij slimme bedrijven, bedrijven die in staat zijn zich snel aan te passen aan nieuwe situaties en deze in hun voordeel te gebruiken. Bedrijven die min of meer Agile werken dus!

Welk zakelijk voordeel haalt u uit Pokemon Go? De Albert Heijn heeft zelfs Pokémon Masters benoemd en er is een kaart met het aantal Pokémons per vestiging. De Pokémon Masters zijn verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van de gekte omtrent het spel. Niet alleen door klanten te helpen Pokémons te lokken en te vinden in de winkel, maar ook zorgen dat andere klanten en geen last van hebben.

Vooral de snelheid waarmee Albert Heijn de rage gebruikt in hun voordeel is indrukwekkend. Geen enkele andere supermarkt zal er zoveel positieve reclame aan over houden, maar kan niet achter blijven. In welke positie wilt u uw organisatie hebben?

Agile organiseren

Ik verwacht dat in veel organisaties snel vele goede ideeën zijn ontstaan over het gebruik van Pokémon voor de organisatie. Veel ideeën zijn waarschijnlijk niet eens geuit door de bedenker. Te veel gedoe, mag toch niet van het management en angst voor de gevolgen als de actie mislukt, zullen hiervan regelmatig de reden zijn. Of herkent u wellicht de situatie waarin ideeën wel worden aangegeven aan de manager, die het vervolgens aan zijn manager doorgeeft? Soms tot gevolg dat managers zich afvragen wie bevoegd is iets te vinden van de Pokémon rage. Stelt u zich eens voor dat een managementteam zich buigt over de vraag of een Pokestop wellicht handig is…

In hoeverre zijn uw teams end to end verantwoordelijk voor een product? In hoeverre mogen teams zelf bepalen of en hoe een Pokémon rage wordt ingezet ten gunste van het bedrijf? Hebben uw medewerkers voldoende handelingsvrijheid en bevoegdheid? Hoe snel kunt u reageren op dergelijke rages? Zeker in periodes zoals de huidige vakantieperiode, als het managementteam pas weer in september overlegt…
Wanneer uw organisatie Agile is ingericht, kunt u snel bijsturen en gebruik maken van de ontwikkelingen om u heen. Lees bijvoorbeeld Agile managen van Mike Hoogendoorn maar eens voor meer informatie. Snelheid van handelen en bijsturen wordt steeds belangrijker en meer en meer bepalen hoe succesvol u zult zijn.

Testen voor het echie

Ten slotte nog even het volgende. Uiteraard heb ik me voor het schrijven even kort verdiept (ik timebox dit om te voorkomen dat ik teveel tijd besteed) in Pokémon Go. Ik stuitte onder meer op een artikel op Tweakers.net over komende updates op het spel. Het artikel zelf was niet heel bijzonder. De eerste reacties die ik eronder las echter wel.

Naast dat ik een beetje jaloers ben op 154 reacties in minder dan een dag tijd, gingen veel reacties in op problemen met de app. De performance, vastlopers, de plek van de Pokémons etc etc. Dit deed me direct denken aan The Lean Start-up van Eric Reis. Hierin gaat het onder meer om het Minimum Viable Product (MVP), oftewel het minimaal werkende product. Belangrijkste vraag om te beantwoorden is of de klant er behoefte aan heeft. Laat een product zich bewijzen in de beste testomgeving die er is, de werkelijke markt! Daar kun je van leren en van daaruit doorontwikkelen. Of Pokémon Go voldoet aan een behoefte, is een overbodige vraag. De problemen met de app worden wel opgelost, wellicht zal een categorie gebruikers dan al afgehaakt zijn en zich als early adopters alweer op iets nieuws storten. Voor het grote publiek is de app al meer dan geschikt. Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij wel even heeft geduurd voor ik mijn perfectionisme achter me kon laten. Agile & Scrum helpt je hier wel bij!

Meer info over de Nieuwe media en Ondernemerschap.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het gaat inderdaad heel veel dat Pokémon gedoe. Ik heb voor mijn kleinzoon zo’n Pokegids aangeschaft via http://www.Pokegids.nl. Hij was er heel blij mee. Dan kan ie z’n centjes in z’n zak houden en hoeft ie niet steeds pokecoins te kopen.

Het meervoud van “pokémon” is nog steeds “pokémon”, niet “pokémons”.

x