Channels

Je weet het misschien niet, maar dat craft biertje van je lokale brouwerij en de jurk van Armani Atelier waarmee actrice Emma Roberts zondagavond bij de Oscars verscheen, passen in dezelfde macro-economische trend: de soulful economy.

Na de circular economy en de sharing economy (waar Peerby en BlablaCar voorbeelden van zijn), zoeken we steeds meer naar diepgang en een verhaal achter de producten die wij kopen. De verklaring is dat als we een connectie kunnen maken met de ambachtslieden, de designers en de geschiedenis van een leverancier we gelukkiger zijn met onze aankoop. En dat geldt voor kleine lokaal gemaakte producten, maar ook voor de absolute bovenkant van de markt. Op tv kanaal E! Entertainment deed actrice Roberts uitgebreid verslag van hoe haar jurk in elkaar was gezet, hoeveel handwerk er wel niet in was gaan zitten. Alsof ze de tien Italiaanse naaisters persoonlijk meenam op de rode loper van het Dolby Theatre in Hollywood.

In de soulful economy zijn we dus niet meer op zoek naar zielloze kapitalisme. Want dat leidt alleen maar tot meer spullen, maar niet tot meer geluk. In deze nieuwe ervaringseconomie willen we als consument niet langer zomaar een product kopen.

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

Het is de reden dat steeds meer producenten hun deuren openen om mensen getuige te laten zijn van het scheppingsproces. Of het nu de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg is, waar je kunt zien hoe jouw Passat in elkaar wordt gezet, of bijvoorbeeld het atelier van modehuis Bottega Veneta. Het atelier van deze leermaker huist in een eeuwenoude landhuis in de buurt van Venetië, konden we onlangs in het FD lezen. Het vakmanschap wordt van generatie op generatie overgedragen. Die slordige €1100,- betaal je niet alleen voor een handtas, maar ook voor het in stand houden van een traditie. Fijn gevoel.

De recessie in 2008 heeft het proces van de ervaringseconomie versnelt. De hoogtijdagen waar een t-shirt met een knalgroot logo van Chanel of Versace voldoende was voor een mega-omzet zijn lang achter ons. Luxe merken ontdekten dat hun ontstaansgeschiedenis, hun ambachtslieden en de manier waarop ze producten maakten veel meer waard was dan een logo. Maar de soulful economy gaat verder dan dat. Het gaat om een diepe relatie met makers. En dat gaan we de komende jaren meer zien. Consumenten willen een diepere relatie met de mensen achter de producten die ze kopen, door een connectie te maken met de ambachtslieden en hun vakmanschap. Voor makers begint de relatie met een consument pas nadat het product is verkocht. Door ze te begeleiden bij het gebruik ervan, door ze uit te nodigen ervaringen te delen. Zoals actrice Roberts deed voor het oog van miljoenen kijkers wereldwijd. De soulful economy heeft in Amerika ook al een slogan: Shop like you mean it.

Gelukkig is het delen van het verhaal van je bedrijf en medewerkers niet alleen weggelegd voor lokale ambachtslieden en vermaarde modehuizen. De kracht van ervaring van medewerkers, de zorg die wordt besteed aan een dienst of product en de geschiedenis van een bedrijf kan door werkelijk elke organisatie worden ingezet. En dat leidt tot een nieuwe slogan die ik hier maar vast even claim: Work like you mean it!

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x