Overbrug kloof tussen management en directie

Actueel

Weten uw medewerkers waarmee uw directie zich bezighoudt? De kans is groot dat ze behoefte hebben aan meer informatie. En weet de directie wel goed genoeg wat zich afspeelt op de werkvloer? Ook dat zou wel eens onder de maat kunnen zijn volgens uw medewerkers. U bent hierin een belangrijke schakel!

Vraag uw medewerkers naar hun mening

Heeft u het idee dat ook in uw organisatie een kloof bestaat tussen de directie en uw medewerkers, dan ligt hier voor u een uitdaging. U (de manager) staat tenslotte tussen de directie en de medewerkers in. Een manier om de kloof te overbruggen is door uw medewerkers naar hun ideeën of meningen te vragen. Zo wil uw directie misschien een andere markt aanboren met nieuwe producten of diensten. Hierover hebben uw medewerker misschien ook goede ideeën. Door deze ideeën te verzamelen, slaat u twee vliegen in één klap. Uw medewerkers weten waarmee uw directie bezig is en uw directie kan een keuze maken uit verschillende suggesties.

Het blijft altijd belangrijk op een simpele manier te weten wat 'de gemiddelde werknemer' vindt. Medewerkersonderzoeken moeten geïntegreerd zijn in de structuur en beleidscyclus. De kunst is een balans te vinden tussen een individualistische benadering om de medewerker recht te doen in zijn behoefte aan direct merkbare verbetering, en een algemenere benadering om organisatiebreed te beoordelen in welke mate er daadwerkelijk effectief verbeterd wordt. Zoals een manager treffend opmerkt over het medewerkersonderzoek van de toekomst:

"Het gaat om een mix tussen persoonlijke "happiness" en effectiviteit." - manager, Rabobank

De kloof tussen top en werkvloer zal door medewerkersonderzoek zeker niet geheel verdwijnen. Het is een maatschappelijk fenomeen dat Nederlanders skeptisch staan tegenover autoriteit (zie de kloof tussen politiek en burgers), maar het inzicht groeit dat het management zich bewuster mag worden van de persoonlijke beleving van haar medewerkers. Andersom komt met deze nieuwe focus op het individu ook meer nadruk te liggen op de plichten van de medewerker: het roepen vanaf de zijlijn wordt minder makkelijk als er ook op een lager, bijna individueel niveau gewezen kan worden op verbeteringsmogeljikheden. Verdwijnen zal de kloof nooit, maar afnemen? Het lijkt onvermijdelijk.

7 redenen waarom u dringend de werkvloer op moet:

  1. U ziet wat er in de praktijk van uw beleidsplannen terechtkomt. Voer een goed gesprek over de visie die uw directie op de hei heeft verzonnen. Heeft iemand enig idee hoe de visie wordt vertaald naar de praktijk?
  2. U kunt knel- en aandachtspunten signaleren. Niet vergeten daar daadwerkelijk iets aan te doen, anders kunt u net zo goed achter uw bureau blijven zitten.
  3. U benut de knowhow van uw medewerkers. Geen dure consultants, maar gewoon een gesprek aanknopen met de werkvloer. Kost niets.
  4. U geeft de werkvloer ook eens wat te lachen. Hilariteit alom als u fouten maakt. Lachen is gezond en weer gratis.
  5. Uw interesse in de werkvloer verhoogt de motivatie en betrokkenheid. En dat is weer goed voor het bedrijfsresultaat.
  6. U krijgt meer waardering voor het werk van uw medewerkers.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Management Team

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Werkvloer