In het verleden kon je zonder diploma een eind komen. Dit leidde tot gemotiveerde medewerkers die wel eens een stapje extra deden. Nu neemt het bedrijfsleven je vaak pas serieus wanneer je een titel hebt. Een leuk woord hiervoor is 'ac-oedeem'.
Maar wat zegt zo’n titel nu? Het geeft aan dat iemand in abstracties heeft leren denken, een lijvig rapport kan schrijven, grote hoeveelheden leerstof kan reproduceren en wel wat doorzettingsvermogen heeft als het om de verwezenlijking van ambities en belangen gaat. Maar is een universitaire graad een garantie voor gedegen kwaliteit?
Natuurlijk zijn er een boel goed functionerende academici, maar ook is vast te stellen dat ze steeds meer de mensen uit de praktijk aan het verdringen zijn. En dan gaat het nogal eens om mensen die veel begrepen hebben van mechanismes die tot een grotere omzet leiden; mensen die weten hoe ze anderen tot prestaties moeten motiveren; die om weten te gaan met de mensen, die garant staan voor de productie; die doelgericht kunnen denken en handelen en die niet gehinderd worden door een overwetenschapelijke analyses.
Er zijn heel wat onderzoeksbureaus die hun zakken gevuld hebben met lijvige rapporten die voor de organisaties uiteindelijk niet het gewenste resultaat opleveren. Hun benadering is voor de omgeving vaak veel te abstract, al ervaren ze die zelf als erg praktisch. De ‘operatie' kan er vaak weinig mee en gaat het uiteindelijk ook niet doen, omdat ze op haar manier vaak een beter resultaat bereikt. Als ze althans niet koppig is geworden door al academici, die onvoldoende respect uitstralen voor de wijze waarop ze het doen.
Aan het reproduceren van grote hoeveelheden leerstof hebben organisaties eigenlijk niet zoveel. Op het gebied van techniek, logistiek en chemie is het bruikbaar, maar op het gebied van bijvoorbeeld de gedragsbeinvloeding heb je er niet zoveel aan. Psychologie is immers nog steeds een gistend vat van aannames en er zijn daar nog steeds geen meetinstrumenten die met de nodige precisie kunnen voorspellen hoe mensen zich zullen gedragen.
De met veel amechtigheid omarmde competentieprofielen, en de daarop gebaseerde assessments, schieten vaak tekort, onder andere omdat ze niet kunnen vaststellen hoe iemand zich zal houden in de groepsdynamiek van een bepaald team. En laten we niet vergeten dat assessoren, psychologen en managers die competenties vaststellen bij een kandidaat of medewerker, allemaal een eigen brillenkleur hebben. De vraag is of ze de objectieve wijsheid in pacht hebben om een waardeoordeel uit te kunnen spreken over iemands persoonlijkheid, dat iemand correct beschrijft.
Het valt te betwijfelen. Veel mensen komen namelijk gefrustreerd uit assessmentsomdat ze zich niet in het beeld herkennen. Competenties lijken soms meer de belangen te dienen van degene die de macht heeft om een ander te beoordelen. Ze leveren heel wat academisch geschoolde dienstverleners geld op. Maar zou een ervaren manager niet net zo’n goede keuze kunnen maken als een vers van de academie geplukte psycholoog of bedrijfskundige?
Een ander kostbaat nadeel van academici is dat ze goed, en soms drammerig, voor hun salarisbelangen hebben leren opkomen. De vraag is of organisaties anno 2005 daaraan veel behoefte hebben. Academici kunnen door hun exorbitante salariseisen behoorlijk op de begroting drukken. En wat is nu eigenlijk hun substantiële bijdrage aan het uiteindelijk resultaat?
Maar waar het vooral om gaat, is dat bedrijven hierdoor te weinig doen met het potentieel dat voor handen is in organisaties. Dat kost vooral veel geld. Om over de sfeer in het bedrijf nog maar te zwijgen! Het is natuurlijk niet zo dat ik vind dat academici van het podium moeten. Het gaat me om een toenemende tendens en wel om deze: bruikbare ervaring verdwijnt en moet plaats maken voor een abstractere benadering. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de economie .
Bert Overbeek
www.pitchersupport.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het lijkt wel of er momenteel meer belang wordt gehecht aan theoretische modellen omdat iedereen de logica van de economie en het zaken doen een beetje kwijt is. Daardoor wordt er desperately gezocht naar een soort houvast (maar ook slaghout als het fout gaat!) om de omzet weer omhoog te krijgen.
Alles moet meetbaar zijn, alles moet volgbaar zijn. Jammer, want een gedeelte van de "fun" verdwijnt hierdoor.
Natuurlijk is een ervaren manager met een titel minstens even waardevol als een laaggeschoolde manager. Maar in je reactie etaleer je exact het soort denken dat ik aan de kaak wil stellen.
Ik betwijfel ten zeerste of een hooggeschoolde manager ALTIJD beter is dan een lager geschoolde manager. Er zijn erg veel geslaagde ondernemers die hun schoolopleiding nooit voltooiden.
Het is bovendien niet zelden zo dat academici falen als manager, en als zij al in zo'n functie stappen moeten zij vaak geweldig veel afleren.
Een ander probleem is dat lager geschoolden met een hoger rendement (of zouden die niet bestaan?) geen ruimte hebben, om dat er een circus aan academici voor ze zitten.
Bert Overbeek
Nederland schreeuwt al jaren om innovatie.
Daarnaast bieden de meeste universiteiten uitstekende mogelijkheden om in deeltijd te studeren, een mogelijkheid die door laaggeschoolde (ervarings)managers kan worden benut om alsnog de soms felbegeerde titel te behalen.
Ik denk daarnaast dat er in uw artikel een wat eenzijdig, ik zou bijna zeggen gefrustreerd, beeld wordt neergezet van academisch geschoolden. Maar mocht het inderdaad zo zijn dat hun salariseisen in belangrijke mate op de begroting drukken zonder daarbij een substantiële bijdrage te leveren aan het resultaat, dan zal deze situatie zichzelf ongetwijfeld corrigeren. Bedrijven betalen niet graag voor iets, of in dit geval iemand, dat/die geen toegevoegde waarde heeft.
Dat mensen minder stimuli-respons gedragingen vertonen dan menig HR manager lange tijd heeft gedacht begint men nu lanzamerhand te beseffen. Overigens komt dat inzicht rechtstreeks uit de wetenschap. Academisch geschoolde managers die de literatuur bijhouden zullen direct hebben ingezien waarom zoveel competentiessystemen regelrechte kapitaalvernietigers zijn. Het invoeren van competenties is juist een reactie op regide taakbeschrijvingen en zou meer ruimte moeten bieden aan de talenten en inzichten waarover praktijkmensen beschikken. Helaas heeft menig adviesbureau de zaken anders geinterpreteerd en een competentiesysteem als recept voorgeschreven zodat managers en directie een tool hebben om mensen af te rekenen. Helaas komt het ook voor dat adviesbureaus integer en goed adviseren maar dat de praktijkman met matige theoretische inzichten het advies de nek omdraait zodra de adviseur verdwenen is. Of hij gebruikt het competentiesyteem wel om te beoordelen (lees; af te rekenen) maar biedt geen ruimte voor de ontwikkelingskant van het verhaal. Zo is door 'misbruik' in de praktijk menig goed initiatief op een geheel verkeerd spoor terecht gekomen. De invulling heeft niets meer met de intenties te maken. De instrumenten worden te pas en te onpas ingezet als oplossing. Overigens heb ik juist ervaren dat academisch geschoolden zich juist hebben verzet tegen het het gebruik van een competentiessysteem. De 'praktijkmensen' die het wilden invoeren hebben echter hun zin gekregen. Maar tegen welke prijs? Niemand zal het nut van de 'praktijkmensen' ontkennen, maar hun beperken zijn ook maar al te zichtbaar.
Het nieuwe bachelor master systeem (mogelijkheid bijvoorbeeld 3 jaren studeren, twee werken en vervolgens weer 2 jarne studeren of combi om de masters binne te halen) en ook het duale systeem waar een universitaire opleiding wordt aangevuld met relevante praktijkervaring bieden mogelijkheden. Het feit dat menig academicus veel naast zijn of haar studie werkt betekent dat zij niet geheel onervaren de arbeidsmarkt betreden.
Natuurlijk is het zo dat mensen soms weinig toevoegen aan een bedrijf. Economen en gedragswetenschappers kunnen weldegelijk van waarde zijn, als de verhoudingen maar dermate zijn dat mensen die zich werkelijk met het primaire proces bezig houden en van directe waarde zijn, het merendeel binnen de organisatie vormen. Of dat nu laaggeschoolde figuren zijn of academici, dat doet minder ter zake.
Ik krijg de indruk dat je nog niet zoveel ervaring hebt in het bedrijfsleven, maar dat is slechts een indruk. Er zit nog zoveel onvervuild optimisme in. Heerlijk.
Bert Overbeek
Voor mij heeft iets dat geen waarde toevoegt geen enkele waarde. Ik stel in mijn vorige reactie dan ook niet dat werknemers met een titel het veld moeten ruimen, ik stel dat werknemers zonder toegevoegde waarde het veld moeten ruimen. Titels vind ik dan van ondergeschikt belang, het gaat om de mensen.
En dat 'net komen kijken' was van mij een beetje prikken. Ervaring kan een rol spelen, net als opleiding, maar ook hier geldt dat het geen keurgarantie voor kwaliteit is.
Vr gr
Bert Overbeek
Het is ook een feit dat veel bedrijven staan te springen op MBO--ers omdat HBO-ers over het algemeen gelijk al denken binnen te zijn en de lat voor zichzelf te hoog gaan leggen. MBO-ers kennen hun plek en zullen die ook respecteren, doch zullen zij vaak intensief en gemotiveerd met het werk bezig zijn...
Ik vind dat dit deels ook opgaat in een management functie, veel ervaren managers denken dat hun manier het beste is,terwijl een andere kijk op een zaak ook heel welkom en winstgevend kan zijn.
Ik vind het dus ronduit belachelijk dat men gaat suggereren dat alleen ervaren managers met een titel de "skills" zouden hebben om te kunnen slagen binnen een bedrijf. Men wil met veel theorie iets in de praktijk gaan realiseren, men hecht teveel waarde aan theorie.
Ga gewoon rationeel denken en laat dat over aan de mensen die daartoe in staat zijn. Ik ben ook van mening dat management maar deels is aan te leren via cursus c.q opleiding en voor een groot deel in je zit
Gewoonlijk is het voor mij genoeg om de stukken en 'uitgelokte' reacties met plezier te lezen en ook nu leek het zo te verlopen, maar zoals je ziet, heb ik dit maal de drang tot reageren echt niet kunnen onderdrukken.
Ik ben een minuut of 20 geleden aan een pittig stukje 'piece of mind' begonnen en daarin draaide alles rond het 'glazen HBO plafond' waar ik bij iedere beoogde 'cariere move' tegen aan loop. Ja.. ik heb het verwijderd en houd het heel simpel; Hoeveel mensen ken jij in jouw directe omgeving die na een MAVO opleiding praktijkervaring hebben opgedaan en uiteindelijk door interne doorstroming in een topfunctie terecht zijn gekomen? Hmm, beetje arrogant misschien, maar dat dacht ik al. Ja... 'tuurlijk kunnen zij zich vast bijten in een deeltijd studie,maar was dat nu niet net het hele punt? Dat er een studie nodig is om te worden toegelaten tot de top?!
Ik zal me de volgende keer weer beheersen want dit vreet veel te veel energie.
Vriendelijke groet,
Roger