Geen mens is hetzelfde, dus motivatie is ook voor iedereen verschillend.

Wat in ieder geval niemand motiveert:
– Slechte beloningen
– Slechte arbeidsomstandigheden (tocht, kou, lange werkdagen)
– Slechte arbeidsverhoudingen (ruzies, geen inspraak, slechte communicatie)
– Slecht organisatiebeleid (geen duidelijkheid over hoe het met het bedrijf gaat, onzekerheid, onverwachte veranderingen)

Wat wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hier een belangrijke rol spelen. Verder vindt iedereen het prettig om erkenning te krijgen voor prestaties en om gewaardeerd te worden.

Lees ook:

Vijf tips om uw medewerkers te inspireren

Kijk verder dan het werk
Niet iedere medewerker heeft de behoefte zich in het werk te ontplooien. Veel mensen zoeken hun ontplooiing in andere zaken, bijvoorbeeld het opvoeden van kinderen, sport of creatieve bezigheden. Zulke medewerkers zult u niet motiveren door hen statusverhogende taken te geven die alle vrije tijd opslorpen. Integendeel: het zal hen juist demotiveren.

Motiveer met meer dan geld
Geld als motivatie-instrument heeft een korte werkingsduur, gemiddeld motiveert het zo’n zes weken. Wat écht motiveert is het respecteren en waarderen van medewerkers. Een compliment geven als iets goed gaat, óók als er op andere terreinen misschien nog van alles valt te verbeteren.

Geef vertrouwen
Mensen bloeien op als ze zelfstandig kunnen werken. Hoewel veel leidinggevenden vinden dat ze risico lopen als ze taken voor het eerst uit handen geven, loont deze investering op de lange termijn. Geef vertrouwen: maak afspraken over einddoelen en termijnen en houd tussentijds de vinger aan de pols. Zo kweekt u zelfstandige en gemotiveerde medewerkers.

Bied uitzicht op succes
Uit onderzoek blijkt dat medewerkers het hardst werken als de kans om het doel te bereiken ongeveer 50% is. Die situatie nodigt uit om nog extra een tandje bij te schakelen waardoor het doel binnen handbereik komt. Dit heet positieve faalangst. Het omgekeerde, negatieve faalangst, bestaat ook. Heeft een medewerker last van negatieve faalangst dan is het gevaar aanwezig dat hij juist afhaakt als het doel in zicht komt. De risico’s van falen blijken te groot om door te zetten, negatieve gevoelens krijgen de overhand waardoor iemand voortijdig stopt.

Geef positieve feedback
Een leidinggevende stimuleert medewerkers door positieve aspecten van het handelen te prijzen en pas daarna kritiek uit te oefenen. Deze gulden regel van het feedback geven, bevestigt mensen in hun kunnen en geeft zelfvertrouwen. Begin met het positieve (“Wat ik goed van je vind is …”) en doe pas daarna een suggestie (“Volgens mij werk je nog beter als …”). Mensen gedijen het best als ze het gevoel hebben dat ze het grootste deel van hun taak beheersen. Geeft u uw medewerkers het idee dat ze nog verre van competent zijn, dan zal dat alleen stress, frustratie en negatieve faalangst opleveren.

Maak gebruik van extraatjes
In een werkomgeving waar naast presteren ook ruimte is voor plezier en feest, zijn medewerkers bereid iets extra’s te doen als dat nodig is. Dit is te stimuleren door:

-Na een topweek een vrijdagmiddagborrel te organiseren
-De groep een bonus te geven als er een bepaald doel wordt bereikt
-Iets extra’s te doen op feestdagen
-Voor kleine presentjes te zorgen bij verjaardagen
-Medewerkers die hard gewerkt hebben, eerder naar huis te laten gaan
-Personeelsuitjes te organiseren
-Een goed idee of een buitengewone prestatie te belonen met het volgen van een opleiding

Stem uw eigen stijl af op uw medewerkers
Een effectieve leidinggevende stemt zijn stijl af op de bereidheid en bekwaamheid van een medewerker om een specifieke taak uit te voeren. Bereidheid gaat over zelfvertrouwen, toewijding en motivatie. Bekwaamheid omvat kennis, ervaring en vaardigheid. As een medewerker zeer gemotiveerd en deskundig is om een opdracht te realiseren, is delegeren het meest effectief. Is de medewerker pas in dienst en moet hij nog veel leren, dan zult u specifieke instructies moeten geven en streng toezicht houden op de geleverde prestaties. Is de medewerker wel gemotiveerd maar nog twijfelachtig over zijn kunnen, dan moet u hem overtuigen dat hij het kan.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: De Zaak)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik heb onlangs een boek gekocht over de 5 essentiële elementen van inspirerend leiderschap op aanraden van een vriend en één van deze 5 was ‘zelfvertrouwen’. Hierin stond een mooie quote: Zelfvertrouwen is die diepe innerlijke overtuiging dat alles wat je je kunt voorstellen ook mogelijk is. Het is de energie die je leven voedt.’ Ik vond dit echte waarheid en wou dit even delen. De schrijver, Harley Lovegrove schrijft niet enkel over leiderschap in een bedrijf ofzo, dit is echt een boek dat zowel voor huisvrouwen als top leiders van grote bedrijven van pas komt om je leven dagelijks in goede banen te leiden..kijk mss eens op zijn site: http://www.harleylovegrove.com
Groetjes!

x
x