Globalisatie en 16 managementwijsheden met een glimlach

Cover stories
Over noodzaak, problemen, do's & don’t's en toekomst van globalisatie.
  • Een buitenlandse dochteronderneming fungeert als een
    ambassadeur van een multinationale onderneming.
  • Snelle internationale fusies dan wel overnames moeten niet
    plaatsvinden als het nieuwe huis van een nieuwe combinatie nog niet
    goed in de grondverf zit.
  • Een agressief internationaliserende onderneming is als vuur:
    als je het niet dooft, zal het zichzelf verteren.
  • Voor veel ondernemingen zijn internationale expansies bittere
    noodzaak. 'Bitter', omdat het opbouwen van ervaring met het managen
    van internationale expansies gepaard gaat met het betalen van het
    nodige leergeld. 'Noodzaak', om de voortgaande groei vast te kunnen
    blijven houden.
  • Internationaal ondernemen is people's business. Internationale
    ondernemers die te zeer de nadruk leggen op business in plaats van
    people, staan met hun rug naar de toekomst.
  • Het lot van een multinationale onderneming ligt in handen van
    de pas aangenomen medewerker.
  • Geef je internationaal produkt een naam die je kunt
    uitspreken.
  • De beste internationale strategie is die waarbij men het meeste
    bereikt door het minste te doen.
  • Multinationals dienen meester te zijn in het concurreren. Meer
    nog echter dienen multinationals de concurrenten meester te zijn.
    Dan is men het vak strategie meester, en dat is meesterlijk.
  • De aanwezigheid van een sterke internationale concurrent heeft
    het effect van een face scrub of peeling: de doorbloeding door het
    hoofd wordt erdoor gestimuleerd.
  • Goede topmanagers verrassen en worden daardoor in de
    internationale concurrentiestrijd zelden met een gedegen
    geëquipeerde concurrent geconfronteerd.
  • Maak gebruik van de kracht van het doen alsof - vooral
    internationaal.
  • Medewerkers dumpen hun vrijheid op de drempel van menig
    multinational.
  • Het probleem met veel succesvolle kleine ondernemingen is dat
    ze, als ze groot zijn, vergeten hoe ze groot zijn geworden.
  • Internationale managers zijn geleide projectielen;
    internationale ondernemers zijn ongeleide projectielen.
  • De internationale concurrenten die het meest gevreesd behoren
    te worden, moeten vragen oproepen over iets wat een
    internationaliserende onderneming al dacht te begrijpen, maar
    waarop men het antwoord schuldig moet blijven.

Prof. dr. Pieter Klaas Jagersma is ondernemer, auteur en
hoogleraar aan Universiteit Nyenrode. Hij is voorts directeur van
het Center for International Business (CIB) van Universiteit
Nyenrode. Voor meer artikelen van Jagersma, klik hier

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Globalisering