Over noodzaak, problemen, do's & don’t's en toekomst van globalisatie.
- Een buitenlandse dochteronderneming fungeert als een
ambassadeur van een multinationale onderneming. - Snelle internationale fusies dan wel overnames moeten niet
plaatsvinden als het nieuwe huis van een nieuwe combinatie nog niet
goed in de grondverf zit. - Een agressief internationaliserende onderneming is als vuur:
als je het niet dooft, zal het zichzelf verteren. - Voor veel ondernemingen zijn internationale expansies bittere
noodzaak. 'Bitter', omdat het opbouwen van ervaring met het managen
van internationale expansies gepaard gaat met het betalen van het
nodige leergeld. 'Noodzaak', om de voortgaande groei vast te kunnen
blijven houden. - Internationaal ondernemen is people's business. Internationale
ondernemers die te zeer de nadruk leggen op business in plaats van
people, staan met hun rug naar de toekomst. - Het lot van een multinationale onderneming ligt in handen van
de pas aangenomen medewerker. - Geef je internationaal produkt een naam die je kunt
uitspreken. - De beste internationale strategie is die waarbij men het meeste
bereikt door het minste te doen. - Multinationals dienen meester te zijn in het concurreren. Meer
nog echter dienen multinationals de concurrenten meester te zijn.
Dan is men het vak strategie meester, en dat is meesterlijk. - De aanwezigheid van een sterke internationale concurrent heeft
het effect van een face scrub of peeling: de doorbloeding door het
hoofd wordt erdoor gestimuleerd. - Goede topmanagers verrassen en worden daardoor in de
internationale concurrentiestrijd zelden met een gedegen
geëquipeerde concurrent geconfronteerd. - Maak gebruik van de kracht van het doen alsof - vooral
internationaal. - Medewerkers dumpen hun vrijheid op de drempel van menig
multinational. - Het probleem met veel succesvolle kleine ondernemingen is dat
ze, als ze groot zijn, vergeten hoe ze groot zijn geworden. - Internationale managers zijn geleide projectielen;
internationale ondernemers zijn ongeleide projectielen. - De internationale concurrenten die het meest gevreesd behoren
te worden, moeten vragen oproepen over iets wat een
internationaliserende onderneming al dacht te begrijpen, maar
waarop men het antwoord schuldig moet blijven.
Prof. dr. Pieter Klaas Jagersma is ondernemer, auteur en
hoogleraar aan Universiteit Nyenrode. Hij is voorts directeur van
het Center for International Business (CIB) van Universiteit
Nyenrode. Voor meer artikelen van Jagersma, klik hier
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>