Sales Managers maken het verschil!

Columns

De sales manager is de drijvende kracht voor goed accountmanagement en de kwaliteit van het sales team. Wat zijn de basisregels om de verkooporganisatie te optimaliseren?

Sales Managers maken het verschil! Dit worden ze op zijn minst verondersteld te doen! Ondanks de vele positieve feedback die we van directiecomité’s krijgen op deze stelling, zien we in praktijk vaak het tegenovergestelde. Het is zelfs zo dat vele bedrijven zelf de grootste bedreiging vormen voor hun eigen verkoop resultaten! En onze ervaring is niet uniek in Gallup stelde "..businesses frequently and significantly undervalue or misunderstand the key role that front-line managers play in driving productivity and in building a sustainable business model. It's no wonder that for the sales forces we've studied, average engag...

r.w.flens
Het verhaal klopt helemaal, en inderdaad zien een hoop bedrijven het anders maar als je als, zoals ikzelf, account manager dit op een verkoop vergadering inbrengt wordt je nog net niet afgeschoten.
Zaken als taembuilding, opleiding, motivatie en ondersteuning van het bedrijf zijn onontbeerlijk om een goed salesteam op poten te houden.
Vaak komt de SM daar niet aan toe door inderdaad dit verhaal en zie je het verval in toenemende maten plaatsvinden.

Ook is vaak de SM een omhoog gevallen verkoper die na zoveel jaren trouwe dienst dan maar SM moet worden want hij heeft altijd goed verkocht, hetgeen nog geen garantie is dat hij ook een goede SM is en je al snel signaleert dat hij zijn tijd maar aan het uitzitten is.

Jammer want het kost inderdaad omzet !!!!!!!!!!!!

Paul Van Der Perren
Als verkoopverantwoordelijke vecht ik al jaar en dag om meer ruimte te krijgen voor mij taak! Met 16 direct rapports (binnenkort 18) is het coachen en begeleiden van mijn mensen een bijna onmogelijke opdracht.
Dit artikel zou verplichtte litteratuur moeten zijn voor mijn bazen!
Johan Kerkhofs
Indien ik dit artikel goed gelezen heb, valt mij op dat u die “andere taken” nog al snel aan de kant zet. Wat moet er dan gebeuren met de communicatie tussen sales en marketing, sales en productie/logistiek? Wie moet er de communicatiestroom beheersen, wie zorgt voor rapportages…. Zijn deze taken dan niet belangrijk en dragen deze dan niet bij tot de resultaten van een onderneming? Voor mij zijn deze taken even essentieel en komt het er op aan een goede keuze te maken, en dat is de verantwoordelijkheid van de bedrijfsleider! Geen theorie zal mij kunnen overtuigen dat dit niet zo is!

Meer over Acquisitie