De fintech-revolutie: hoe ver is de branche?

Columns

Finance en tech smelten samen; de fintech-revolutie is in volle gang. Er worden volop innovatieve financiële producten en diensten ontwikkeld die ervoor zorgen dat we sneller en eenvoudiger met geld omgaan. De traditionele bank is allang niet meer de enige speler als het gaat om kredietverstrekking, betalingsverkeer en vermogensbeheer. Steeds meer spelers, in alle soorten en maten, veroveren de finance-wereld. De spelregels veranderen en de traditionele markt wordt wakker geschud. Althans, dat is de bedoeling.

De opkomst van fintech heeft mede te maken met het vertrouwen dat consumenten hebben verloren als gevolg van de financiële crisis. Het onzekere gevoel dat de consument heeft, richt zich voornamelijk op de traditionele financiële instellingen. Deze moeten dus aan de bak! Fintech-spelers zijn veelal startups, die het traditionele ecosysteem veranderen. Een zeer welkome ontwikkeling voor de consument, maar in hoeverre hebben organisaties hun IT-landschap op orde om nieuwe technologieën te implementeren en mee te gaan met de ontwikkelingen in de branche?

De mogelijkheden zijn groot; de uitdagingen ook

Fintech biedt oneindig veel kansen. Het maakt de financiële wereld efficiënter en klantgerichter. Hiervoor is de juiste IT-architectuur nodig én de juiste IT-professionals. Dat brengt bedrijfssucces binnen handbereik. Echter geven organisaties aan juist daar een uitdaging te zien. Negen op de tien CIO’s verwachten de komende twaalf maanden namelijk een tekort aan IT-skills, zo blijkt uit onderzoek.

Inzoomend op de banking & finance-wereld, zijn er drie specialismen waarop grote tekorten worden verwacht:

33 Procent van de CIO’s verwacht schaarste in cloud-specialisten (DevOps, storage en infrastructure). Analytics (CRM, BI, Big Data en Open Source) staat op de tweede plaats, met 29 procent.

De top drie grote verwachte tekorten wordt afgesloten door cybersecurity (19%).

Kraak de code met data: speel in op de unieke wensen van iedere klant

Een business staat of valt bij de loyaliteit van de klant. Om hem te behouden, is het dus van belang in te spelen op zijn unieke wensen. Maar wat wil de klant? Hij wil eenvoudig financiële zaken kunnen afhandelen en financiële diensten kunnen afnemen. Hij heeft behoefte aan transparantie en efficiëntie. Ook betrouwbaarheid is cruciaal; het gaat ten slotte om zijn geld. Een vierde vereiste is kwaliteit van product én dienst. De inzet van data is essentieel om aan deze wensen te voldoen. Data helpt de code te kraken, maatwerk mogelijk te maken en de weg naar het hart van je klant te vinden. Het zorgt voor meer invloed en keuzevrijheid voor de klant. Dankzij data wordt er daadwerkelijk op zijn behoefte geanticipeerd en dankzij data driven marketing spreek je de klant aan als individu.

Best practices in de finance-wereld

Technieken als business intelligence en big data analytics kennen in deze sector dan ook een toename van 53 procent. Een van de bekendste business cases van data-inzet is Chinese online verzekeraar ZhongAn, die met de inzet van big data, claims inschat en doelgerichte marketing inzet. Een andere techniek die steeds sneller terrein wint is artificial intelligence. Dit wordt ingezet bij online banken, zoals Knab, online verzekeringsplatformen, robotadviseurs en chatbots. Er worden dus grote sprongen gemaakt!

Afgelopen januari lag het aantal fintech-ondernemingen op 430, laat Holland Fintech zien in een infographic. De inzet gaat verder dan bankieren, het omvat ook pensioenverstrekking en verzekeringen.

De accountmanager zet data in; gegarandeerd succes

De verandering van de sector brengt ook een verandering van functies teweeg. Veel professionals in de financiële sector maken al geruime tijd gebruik van data. Kijk bijvoorbeeld naar de accountmanager. Hij is altijd het ‘persoonlijke aspect’ in de financiële wereld geweest, maar door digitalisering is zelfs zijn functie aan grote veranderingen onderhevig. Een mooie ontwikkeling, want bedenk eens wat voor mogelijkheden het biedt als jouw accountmanager skills ontwikkelt op dit gebied. Door data slim in te zetten, gecombineerd met analytics, kunnen accountmanagers proactief trends ontdekken en klanten contacteren om actie te ondernemen. Wanneer hij toegang heeft tot verschillende datasets, zoals tot valutakoersen, en deze combineert met de financiële acties en situaties van organisaties, verkrijgt een accountmanager nieuwe inzichten. Hij kan zo beter adviseren en scenario’s gedetailleerder schetsen. Op die manier kan hij voorspellen en daarop gebaseerde beslissingen nemen. Een grotere garantie tot succes dus.

Duidelijk is dat het centraal stellen van de klant en zijn wensen de drijver achter fintech vormt.

IT is de enabler. Door slimme analyse, innovatieve tools en data driven marketing pak je de klant in. Hij voelt zich gehoord, en dat stelt hij op prijs. Alleen dat zorgt voor een succesvolle business. Nu is het aan de financiële industrie om de juiste IT’ers aan zich te binden – eventueel met de inzet van een bemiddelingsspecialist. Want daarin hebben veel traditionele bedrijven nog een lange weg te gaan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Accountmanagement