Channels

Ruim tien jaar geleden hadden de meeste internationale banken en financiële dienstverleners nog solide en betrouwbare namen, zoals National Westminster, HSBC en Bank of Schotland. Deze merkennamen zijn niet verrassend en origineel, maar banken zagen geen reden om af te wijken van de traditionele standaarden. Maar tijden veranderen…

Zonnestralen

Plotseling brak daar een tijd aan waar banken op de markt kwamen met nieuwe namen, zoals ‘Binck’ en ‘KNAB’. Wist u dat de naam ‘Binck’ staat voor ‘Liefste schat van Nederland’? En KNAB is het omgedraaide woord ‘bank’. Deze namen werden ontvangen als zonnestralen in het grijze bankenlandschap. Dit gevoel werd versterkt doordat het de tijd was van bezuinigingen. Bankkantoren sloten in kleine dorpen, de directeur was niet zomaar meer te bereiken en mensen voelden zich verder dan ooit van hun bank afstaan. De creatieve namen die hun entree maakten op de markt waren daarom een vriendelijk en toegankelijk alternatief voor de traditionele instelling.

Lees ook:

Explosieve groei aantal startups tot miljoenenbedrijf

Sindsdien is geen enkele naam te gek in de wereldwijde bankensector en horen we namen als ‘Bunq’ voorbijkomen.

Fintech in opkomst

Deze trend houdt verband met de opkomst van bedrijven in de financiële technologie (fintech). Ze maken software, producten en/of diensten voor klanten en banken. Dat banken daardoor producten én diensten gingen aanbieden was opmerkelijk, dit hadden traditionele banken nooit eerder gedaan. De noodzaak om te differentiëren in een concurrerende markt is tegenwoordig echter van levensbelang geworden.

De fintech-industrie groeit razendsnel in Nederland, maar is nog lang niet te vergelijken met de groei in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daar worden records verbroken in het aantal start-ups. Door de concurrerende markt waarin iedere fintech zich bevindt, is het belangrijker geworden om het intellectuele eigendom vast te leggen voordat het te laat is. De fintechs merken namelijk dat het voor concurrenten makkelijk is om hun producten te kopiëren.

Het aantal fintechs groeit naar verwachting de komende jaren verder, ook in Nederland. Daarom pompen investeerders momenteel veel geld in fintechs voor het promoten van nieuwe producten en diensten in de financiële sector. Dit maakt het voor fintechs mogelijk om te groeien en nog sneller producten op de markt te brengen, als onderdeel van de digitalisering van de financiële markt.
Fintechs zijn in staat om te excelleren in specifieke producten, waar banken in de digitalisering achterblijven.

Uniek handelsmerk

Doordat er al veel fintech-bedrijven zijn met een originele naam, wordt het vinden en registreren van een uniek merk in dezelfde branche steeds moeilijker. Ook is het steeds lastiger om deze naam te beschermen als deze is vastgelegd.

Onlangs legde een grote Britse bank de term ‘hole in the wall’ vast

De financiële sector is een drukke markt met een toenemend aantal gevallen van inbreuk op handelsmerken en met meer kanalen dan ooit om te monitoren. Het is daarom belangrijk voor start ups om prioriteit te geven aan merknaambescherming, ondanks de registratie in het handelsregister.

Vreemde capriolen

Sinds de introductie van de nieuwe namen, heeft het bankenlandschap te maken met vreemde namen en registraties. Onlangs legde een grote Britse bank bijvoorbeeld de term ‘hole in the wall’ vast. In Nederland zien we nog niet zulke vreemde registraties, maar de introductie van ‘Binck’ en ‘KNAB’ kan een voorbode zijn.

Door Rob Davey, Senior Director Global Services bij CompuMark, specialist in trademark clearance.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x