Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Strak artikel! Complimenten.

Tja, Christensen introduceerde dit begrip in 1997 in zijn boek ‘The innovator’s dilemma’. Dat de disruptiegolf er nog aan komt, lijkt me twijfelachtig. Blijkbaar heeft deze hype de top van overspannen verwachtingen inmiddels ongeveer bereikt. Zie de Gartner ‘technology-hype-cycle’ voor enige relativering. http://www.gartner.com/technology/research/methodologies/hype-cycle.jsp

Bedankt voor de reacties. Er is vaker sprake van evolutie dan revolutie, want stapsgewijs passen actoren hun gedrag toch in meer of minder mate aan op die nieuwe mogelijkheden. De Gartner Hype Cycle geeft inderdaad mooi weer welke ontwikkelfasen een nieuwe technologie doorloopt c.q. kan doorlopen. Sommige nieuwe technologien halen al snel de massamarkt, maar bij velen duurt het langer, gebeurt het nooit (worden weer ingehaald door andere nieuwe technologien) of het gebeurt sluipenderwijs omdat de media het niet meer zo hip vinden om er over te schrijven en/of omdat toepassingen bijvoorbeeld hun weg vinden in minder zichtbare B2B-omgevingen. Om met Mark Twain af te sluiten: voorspellen blijft moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

x
x