Channels

Nieuwe klanten binnenhalen is één stap op weg naar meer winst. Een winstgevende klant behouden is de belangrijke tweede stap.

1. De klant bedanken
Bedank de klant voor zijn eerste order! Doe dat zo snel mogelijk. Over het web binnen enkele uren. En via de post binnen enkele dagen. Klanten stellen dit op prijs.

2. Maak het klanten zo makkelijk mogelijk om zaken met u te doen
Klanten verdienen een andere behandeling dan uw “niet klanten”. Zorg dat dit gevoel ook overkomt op uw klant. Geef uw trouwe klanten een uitzonderlijke behandeling, bijvoorbeeld in de vorm van extra service of korting.

Lees ook:

Klantgerichtheid via standaardisatie en empowerment
3. Vraag wat ze willen
Deze is wel heel eenvoudig: vraag de klant welke behandeling hij het meest op prijs stelt. Mensen vinden het fijn als ze het idee hebben dat hun mening er echt toe doet. Ze voelen zich gewaardeerd. Overigens moet u dit niet te vaak doen. U kunt het bijvoorbeeld af en toe in uw persoonlijke contacten ter sprake brengen. Of via een vragenlijst die u één keer per jaar verstuurt.

4. Verdeel en heers
Verdeel uw klanten in groepen en bepaal per groep het serviceniveau. U kunt uw klanten bijvoorbeeld scoren op bepaalde aspecten die voor u van belang zijn (omzet, winstgevendheid, loyaliteit, de hoeveelheid werk die u aan een klant heeft, of ze mod-tot-mond reclame voor u maken e.d.). Maak per segment een apart (mini) marketing plan.

5. De fase in de levenscyclus van de klant
Nieuwe klanten hebben vaak andere behoeften dan klanten die al enige tijd zaken met u doen. Ze hebben ook andere verwachtingen. Na verloop van tijd veranderen deze verwachtingen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een bepaalde groei doormaken (denkt u hiervoor bijvoorbeeld aan: inkomen, leeftijd, smaak e.d.).

(bron: SALESQUEST)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x