Ouderwets netwerken met je businesscard

Actueel

Managers zijn constant aan het netwerken. Zowel op zakelijke bijeenkomsten als bij vrijetijdsfeestjes. Volgens professioneel netwerker Charles Ruffolo is netwerken gebaseerd op elkaar helpen. “Je moet niet denken ikke ikke ikke en de rest kan stikken.”

De Amerikaanse Ruffolo woont al jaren in Nederland. Zijn geld verdient hij met netwerken. “Netwerken is gebaseerd op een paar dingen: waarden en normen, vertrouwen en gunnen. Dat ene moment dat je de ene iets boven de andere gunt, is omdat je die ene beter kent." Nederland is het enige land ter wereld dat 'gunnen' apart benoemd. Daar moeten we trots op zijn.

Congressen zijn volgens hem een goed middel om mensen te leren kennen. “Je ontdekt wie teveel drinkt, wie een kletsmajoor is en wie te vertrouwen is. Met diegene ga je vervolgens eerder in zee.” 

Gesprek beginnen 
Volgens Ruffolo maken Nederlanders het zichzelf lastiger dan nodig is. “Netwerken is uitzoeken welke overeenkomsten wij hebben. Het is gebaseerd op cultuur, educatie en associatie met verschillende dingen. Kijk naar simpele dingen. Als je goed luistert ben je in staat om dingen op te pakken. Aan iemands naam of stem kun je horen waar die vandaan komt. Van daaruit kun je al een gesprek beginnen.”

Visitekaartjes

Het strooien met visitekaartjes: een veelgehoorde klacht van deelnemers aan netwerk bijeenkomsten. Maar is het wel een terechte klacht? Het geheel ligt genuanceerder dan je in eerste instantie zou vermoeden. Het doel van het hebben van visitekaartjes is: zichtbaarheid genereren en er voor zorgen dat mensen zich jou blijven herinneren. Mijn naam en mijn bedrijf. Een van mijn andere doelstellingen is, dat je terug te vinden ben in hun visitekaartjes-verzameling.

  • Neem een standaard formaat visitekaartje. Opvallen door middel van een afwijkend formaat visitekaartje is alleen leuk als je grafisch ontwerper zich wil uitsloven. Het past nooit in opbergsystemen, wekt ergernis op bij het inscannen en wordt weggemikt.

Doelstelling Onderscheiden : Bereikt.
Doelstelling Zichtbaarheid : Gemist.
Of toch niet..., zie filmpje

Hier nog een andere visie op kaartjes design

  • Strooien met visitekaartjes, op een tafel neerleggen zodat iedereen er eentje kan afpakken? Niet doen!
  • Wél doen, iemand anders zo snel mogelijk zijn visitekaartje vragen. Dat bestuderen en maar hopen dat de ander ook jouw kaartje vraagt. Doet die persoon dat niet, vraag dan gerust of je jouw kaartje mag geven. Let goed op de reactie daarbij: Wordt het in ontvangst genomen en direct weggestopt? Indicatie voor geen verdere belangstelling. Wordt het in ontvangst genomen en bekeken en er zelfs een vraag over gesteld? Het zojuist opgedane contact verdient het om in ieder geval verder op te volgen.
  • Zorg dat je altijd een businesskaart bij je hebt, want je bent constant aan het netwerken.
  • Geef je zelf een bonus als je 500 visitekaartjes op die manier hebt weggegeven: Je hebt verdraaid hard gewerkt. Je verdient een cadeau: Bestel duizend nieuwe kaartjes bij je drukkerij.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: ManagementTeam en MondOpMond

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding