Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Coert,

Goed en herkenbare column. Ik heb deze theorie gebruikt bij mijn onderzoek voor het NOC*NSF en de UvA naar de arbeidsmarktkansen voor topsporters en werkgevers.

In 2004 ben ik hier op afgestudeerd aan de UvA (arbeids- en organisatiesociologie).

Daarna heb ik in 2008 (OS Beijng )een publicatie uitgegeven “Goud op de werkvloer”. Hierin wordt successen gedeeld door oud olympische topsporters en topsport gezinde werkgevers.

Inmiddels heeft eea tot verbetering geleid voor de sporters. Onlangs heeft een grote groep werkgevers een convenant getekend om meer topsporters binnen hun organisatie aan te stellen, in bijzonder al gedurende hun loopbaan. Ik was en ben daar groot voorstander van.

Indien je het leuk vind als ik dit concrete succesvolle voorbeeld eens presenteer ergens waar het relevant is, hoor ik dat graag.

Groet,

Patrick van Beukering
06 22 93 66 09

Heel hardnekkig dit verhaal over netwerken. Een klassiek broodje aap. Als iemand je dit voorhoudt vraag dan naar de onderbouwing. Wie beweert dit en waar is het onderzocht? De cijfers komen uit Amerika. De cijfers uit Nederland en België (en dan heb ik het over onderzoek, geen persoonlijke meningen) laten zien dat 30% van de werkzoekenden hun baan vindt via netwerken. De rest dus niet!!!

Netwerken werkt overal (het is wel 30% dus doen) maar vooral in de top van organisaties (je denkt toch niet dat Gerrit Zalm zijn cv naar ABN heeft gestuurd en toen onze Jan Peter in was voor opperhoofd Europa heeft hij ook niet zitten zwoegen op een brief) en in het midden en kleinbedrijf. Heel erg logisch.

Verder vind ik veel toelichtingen over hoe je moet netwerken ook erg komisch. Zo schijnt het een doodzonde te zijn om te zeggen dat je werk zoekt. Dus: vele werkzoekenden komen langs, met neon letters op hun voorhoofd staat geschreven dat ze werk zoeken, maar ze zeggen het niet. Hoe incongruent wil je het hebben!
Ook zijn er prachtige verhalen over hoe vaak het bericht over ontstane vacatures worden doorverteld. Honderden mensen schijnen het na 1 weekend al te weten. Gaat dat bij jouw thuis zo?
En stel dat het zo is. Ga eens even rekenen. Hoe vaak ontstaan voor jou geschikte vacatures in een organisatie? Bij hoeveel mensen moet je dan netwerken? Hoe lang onthouden ze jou? Hoeveel concurrenten komen daar ook netwerken?
Hoe herinneren ze je zich?
‘Ja, er was hier iemand 2 maand geleden die het over dit soort werk had. Volgens mij zou hij dit wel gewild hebben. Hij vroeg er echter niet om. En als het een goede is is hij natuurlijk al lang ergens anders aan het werk’.

Hiel Terpstra – It’s all about doing

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of