Betere samenwerking sales en marketing

Actueel

De kloof tussen sales en marketing lijkt voor een commercieel directeur vaak moeilijk te overbruggen. Marketing en sales functioneren in veel bedrijven gescheiden van elkaar en het is dus de vraag hoe ervoor gezorgd kan worden dat de twee afdelingen optimaal samenwerken aan een zo goed mogelijk bedrijfsresultaat.

Het wordt echter tijd om de muren die tussen marketing en verkoop zijn ontstaan af te breken omdat voor het bereiken van betere commerciële resultaten een goede en gestructureerde samenwerking tussen beide functies noodzakelijk is. Marketing en verkoop delen immers dezelfde eindverantwoordelijkheid voor omzet, winst en marktaandeel en de activiteiten van zowel marketing als verkoop elkaar sterk beïnvloeden. Ook zijn er een aantal omgevingsontwikkelingen die vragen om een goede samenwerking tussen marketing-en verkoop, deze ontwikkelingen zijn:

* Het professioneler worden van verkoop door een toename in de complexiteit van de verkoopsituatie en de noodzaak van bedrijven om zich te onderscheiden op toegevoegde waarde om te ontsnappen aan de commoditytrap
* De nieuwe mogelijkheden in benadering van klanten door nieuwe technologieën en nieuwe media
* Het centraal stellen van klantwaarde waardoor relatiemanagement belangrijker wordt en de rol van verkoper verandert van ordertaker naar procesbeheerser
* De toenemende noodzaak van een productieve en efficiënte verkooporganisatie door stijging van de vaak al hoge verkoopkosten

Een beter bedrijfsresultaat zal alleen voortvloeien uit een koppeling van de werkzaamheden van sales en marketing. De eerste stap is om de managers en medewerkers van zowel marketing als sales duidelijk te maken dat zij uiteindelijk hetzelfde doel nastreven. Daarvoor is een goede communicatie nodig.

Regelmatig overleg tussen de marketingmanagers en de salesmanagers is erg belangrijk. Ook is het erg belangrijk dat het vaststellen van de bedrijfsdoelstellingen door de beide afdelingen in overleg plaatsvindt.

Als sales en marketing goed op elkaar afgestemd zijn, dan staan de beide afdelingen toe dat marketing dominant is binnen het bedrijf en dat sales de sier maakt buiten het bedrijf. Een andere tip voor een goede samenwerking tussen marketing en sales is om de marketingstrategie aan te passen op basis van de ervaringen en resultaten van sales.

Bron: Sales Gids

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Sales / Verkopen