Leidinggeven tijdens een financiële crisis

Sinds de economie de afgelopen maanden in een vrije val raakte zijn uw medewerkers in een emotionele crisis beland. Sommigen worden angstig, onzeker en gefrustreerd. Het blijft maar doorgaan. Niemand weet hoe dit zal aflopen. Een ding is zeker, de financiële en emotionele situatie van uw mensen zal een enorm effect hebben op hun werk en hun sociale leven.

Hoe kunt u uw leiderschapsstijl aanpassen aan deze crisis. Geen twee mensen reageren hetzelfde. De een lijkt onaangedaan, de ander toont extreem gedrag en nog een ander maakt er een drama van. Wat je vandaag als leider doet heeft invloed op de productiviteit en motivatie. Het voorkomt een massaal vertrek van medewerkers als het weer goed gaat.

Er komt een ontslagronde aan. Sommige bedrijven zullen sluiten. In deze tijd is communicatie van wezenlijk belang. Een gefrustreerde financieel directeur riep tegen een groep mensen dat ze blij mochten zijn dat ze een baan hadden. Dat soort opmerkingen is funest voor de loyaliteit.

Regeringen komen met plannen om de crisis te bedwingen. Leiders hebben een strategie nodig om hun bedrijf door deze crisis heen te leiden.

Hier zijn een aantal stappen om radicale veranderingen te voorkomen.

-De resultaten staan onder druk.  Mensen zijn bang voor hun baan, hun bonus en weten niet of ze de rekeningen nog wel kunnen betalen. Zorg dat je over al deze zorgen praat.

-Accepteer dat de productiviteit niet optimaal is. Mensen reageren verschillend maar menigeen zal moeilijkheden hebben om zich te concentreren, vergeetachtig zijn, emotioneel en het verzuim zal stijgen. Dat zijn hele natuurlijke reacties. Mensen willen meer praten, een natuurlijke manier om met een crisis om te gaan. Delen van bezorgdheid en hulp bij alledaagse taken verbetert de productiviteit.

-Hou de communicatie open. In tijden van onzekerheid is het management nog wel eens geneigd om informatie achter te houden. Dat haalt de motivatie echt onderuit. Overleg met alle leidinggevenden, leef mee en geef mogelijkheden aan om hulp te krijgen.  Mensen willen weten hoe veilig hun functie en inkomen zijn. Organiseer waar nodig bijeenkomsten voor groepen, of alle medewerkers.

-Opleidingen voor alle managers. Zij moeten alle middelen en mogelijkheden hebben om hun mensen te helpen. Het leren herkennen van (financiële) stress en gerichte hulp geven is één van de belangrijkste onderwerpen. Herken de meest kwetsbare groep en vraag door.

-Kalm, zelfverzekerd en geruststellend leiderschap. Onderschat het belang van je persoonlijke stijl niet. Je uitstraling kan veel betekenen voor productiviteit en stabiliteit. Leidinggevenden zullen hun eigen zorgen even in de ijskast moeten zetten.

-Help eerst degenen die dat nodig hebben. Doe geen aannames en probeer niet te raden hoe mensen beïnvloed worden door deze crisis. Veel mensen zullen er over praten. Anderen lijden in stilte. Er kan zelfs professionele hulp nodig zijn. Neem zo nodig contact op met de arbo-arts.

-Mensen mogen hun emoties tonen. Ieder mens is uniek en reageert dus op eigen wijze. U kunt bijvoorbeeld regelmatig een bijeenkomst organiseren om over verontrustende informatie en roddels te praten.

-Beperk negatief gedrag. Een crisis kan het beste in je naar boven halen maar ook het slechtste. Wees bedacht op fraude, diefstal, negatief gedrag en kwaadsprekenden. Maak duidelijk waar de grenzen liggen.

-Het succes van een bedrijf wordt bepaald door de mensen die er werken. Een crisis kan slecht zijn voor het zelfbeeld. Mensen dreigen de controle over hun leven te verliezen. Leiderschap is het herstellen van die controle. Religie en/of bezinning kunnen ook een rol spelen.

-Lange termijn denken. De crisis blijft het leven nog wel even beïnvloeden. Zorg dat mensen gemotiveerd en betrokken blijven. Verzin leuke beloningen.

Het toepassen van alle goed adviezen is niet het enige dat u kunt doen. Laat uw mensen niet in de steek. Uw gedrag in deze emotionele tijd zullen ze zich nog lang herinneren. Het hier en nu is belangrijk om in de toekomst de goede medewerkers in dienst te hebben en houden. En blijf in ze investeren! Geef je medewerkers het gevoel dat ze belangrijk zijn en laat ze dat ervaren.

John van der Borg
Business consultant, trainer en coach
Meer informatie op www.sigma-management.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

S de Haan
Hallo John

Misschien dat de enkele manager dit wat overdreven vindt, omdat hij het zelf niet herkent. Maar het is toch echt dichterbij de waarheid dan menigeen zou denken.

Groet S.

Meer over Crisismanagement