Medewerkers niet sturen, maar prikkelen

Actueel

Managers en teamleiders weten het als geen ander: het is belangrijk om je mensen gemotiveerd en bij de les te houden. In tijden van crisis hebben we geen managers nodig, maar leiders. Medewerkers moeten niet gestuurd worden, maar geprikkeld.

  1. Werknemers willen geen nutteloos werk doen, dat klinkt logisch. Door werknemers verantwoordelijk te maken voor een deel van het proces raken ze meer betrokken bij de organisatie. "Show them the BIG picture" en laat zien wie voor welk deel in het proces men verantwoordelijk is en wat er gebeurt als zijn of haar werk niet goed gedaan wordt.
  2. Betrek de mensen in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en innovaties. Moedig het uitwisselen van ideeën aan. Openstaan voor de ideeën van uw medewerkers is prachtig, maar u moet er wel voor zorgen dat ze voldoende weten van de bedrijfsvoering zodat ze ook daadwerkelijk met goede ideeën kunnen komen. Verschaf de mensen dus belangrijke bedrijfsinformatie en financiële gegevens en geef ze uitleg. Houd de medewerkers op de hoogte en zorg dat ze weten dat je open staat voor hun inbreng.
  3. Zorg er voor dat de mensen zich gewaardeerd voelen. Geldelijke stimulansen en publieke erkenning zijn niet altijd genoeg voor medewerkers om zich volledig gewaardeerd te voelen. Maak het de bedrijfscultuur om die waardering voortdurend te uiten. Een handdruk als er goed werk is geleverd, een welgemeende glimlach. Je medewerkers op regelmatige basis face-to-face bedanken bouwt ook aan hun vermogen om (opbouwende) kritiek te accepteren. Als je laat merken dat je de ontwikkeling van je medewerkers belangrijk vindt, dan is zowel positieve als negatieve feedback een logisch onderdeel van je gesprekken.
  4. Bouw aan een cultuur van vertrouwen. Vertrouwen is alles in een relatie. Je bereikt dat onder meer door mensen in staat te stellen om beslissingen te nemen, ze te betrekken bij discussies en hun meningen en input serieus te nemen. Houd je daarnaast aan afspraken en houd de verwachtingen van je medewerkers goed in het oog. Tenslotte: deel informatie, geef constructieve feedback en praat altijd positief over anderen.
  5. Wees flexibel in vrije dagen en werktijden. flexibiliteit in zowel werkzaamheden, vrije dagen en werktijden zorgt voor discipline bij werknemers. Niet meer afrekenen op de uren maar op taken en prestaties. Zorg wel voor de juiste infrastructuur. (zie HNW)

Deze vijf punten zijn zeker niet ingewikkeld of moeilijk te snappen. Zoals wel vaker zit de echte wijsheid in het doen.  Meer tips over leiderschap in de kennisbank van ManagementSite

Bron: Kluwer & ManagerNet

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Richard Lennartz
Je kunt hier prima een parallel leggen naar leveranciersrelaties. Daar noem ik dat het vraagstuk van de `wortel of de stok'. In de regel komen we daar niet verder dan malussen. En soms over bonussen. En eigenlijk altijd in Euro’s en allerlei regels. En het geheel werkt veelal ook nog averechts:
• De malussen zijn ingecalculeerd in de prijs en als u de malussen niet uitdeelt betaalt u eigenlijk teveel.
• Er wordt een gedeeltelijke bonus uitgekeerd, maar de leverancier had op meer gerekend. Teleurstelling dus.

Trek de parallellen.

Op elk punt uit bovenstaand artikel kun je een 1:1 vertaling maken naar leveranciersrelaties.

Misschien goed voor managers die mensen aansturen (of vanaf nu: prikkelen) om eens te kijken wat best practices bij leveranciersmanagers (maar dan met wortel in de hand) zijn.

Meer over Leidinggeven