Channels

Het internet was niet zo heel lang geleden het wereldwijde netwerk dat vooral pc’s en servers aan elkaar knoopte. Social media bracht de tweede revolutie en koppelde personen aan elkaar. Allemaal kinderspel in vergelijking met de volgende grote stap voorwaarts: The Internet of Everything (IoE). Dat koppelt zo goed als alles aan elkaar: miljarden gadgets, maar ook machines, mensen, camera’s, koelkasten en thermostaten. Slimme apparaten die slim communiceren maken tal van innovatieve toepassingen mogelijk. Een paar voorbeelden uit de praktijk.

Populair zijn momenteel de zogenoemde ‘wearables’. Denk aan hardloopbandjes, smartwatches en andere gadgets die met elkaar, het internet en met bijvoorbeeld de smartphone kunnen praten. Die wearables hebben twee dingen gemeen. Ten eerste beschikken ze over sensoren die allerlei zaken kunnen meten en ten tweede communiceren ze, al dan niet via internet, met andere apparaten. Het zijn dus eigenlijk met het internet verbonden sensoren.

Die sensoren meten allerlei data uit de directe omgeving. Dat kan van alles zijn: je hartslag, de omgevingstemperatuur, de plek waar je je bevindt, het aantal gelopen kilometers of de benzinevoorraad. Die data kun je opslaan, analyseren en koppelen aan andere data. Door allerlei slimme verbanden te leggen en daaraan acties te koppelen zijn tal van nieuwe toepassingen mogelijk.
Laat me bovenstaande verduidelijken met een aantal praktijkvoorbeelden.

1. The Internet of Home

The Internet of Everything is doorgedrongen in de huiskamer. Denk bijvoorbeeld aan slimme energiemeters of bewakingscamera’s voor de babykamer die je kunt uitlezen via je smartphone, ook als je niet thuis bent. Of denk aan de wasmachine, die je via je smartphone op afstand kunt inschakelen. Handig als je verwacht over een uurtje thuis te zijn en alvast dat wasje wilt draaien en drogen, zodat je het bij thuiskomst direct kunt opruimen zonder dat het urenlang verstikt in de trommel.

Lees ook:

De onherroepelijke digitalisering van alles…

Geavanceerder nog is Spotter, een product van start-up Quirky. Deze multifunctionele sensor voor thuis meet allerlei factoren: luchtvochtigheid, licht, temperatuur, beweging en geluid. Komen waarden boven door jou vooraf ingestelde drempels, dan stuurt het een push-notificatie naar je smartphone. Ook vooruitstrevend is SmartThings, een soort afstandsbediening voor alle slimme apparaten in je huis die voorheen maar moeilijk met elkaar konden praten. Bovendien kun je met SmartThings allerlei acties vooraf programmeren. Simpel voorbeeld: komt je smartphone (en dus jij) bijvoorbeeld verder dan tien meter van je huis, dan zet het automatisch alle deuren op slot. En kom je thuis in het donker, dan zet het de lichten aan.

2. The Internet of Fashion

Tal van ontwerpers gebruiken technologie in de mode. De Nederlandse ontwerper Anouk Wipprecht heeft een 3D-geprinte jurk ontworpen met daarin lichten die via allerlei kleuren de gemoedstoestand van de drager reflecteren. Dankzij een bijpassende hoofdband die continu EEG-scans maakt van de hersenen kan het systeem emoties herkennen. Maar ook technologiebedrijven zijn de modebranche ingestapt. Een resultaat daarvan is bijvoorbeeld de Navigate Jacket. De drager van de jas voert de eindbestemming via een app in. Vervolgens communiceert het GPS-systeem met de jas. De LED-verlichting in de kleding maakt duidelijk welke richting de drager op moet gaan. Ten slotte ontwikkelde een Taiwanees bedrijf shirts die lokale buschauffeurs een jaar lang moeten dragen. De shirts monitoren hun energieniveau. Is dat energieniveau kritiek laag, dan stuurt het shirt een waarschuwingssignaal naar het busbedrijf. Op die manier moeten ongelukken voorkomen worden.

3. The Internet of Traffic

Vooruitstrevende autofabrikanten voorzien hun auto’s steeds vaker van slimme sensoren en handige toepassingen. De connected car is inmiddels een bekend begrip. Toyota en Volkswagen hebben slimme auto’s ontwikkeld die bestuurders naar vrije parkeerplaatsen in de buurt leiden. Of die je automatisch navigeren naar het dichtstbijzijnde tankstation bij een laag benzinepeil, het liefst naar het tankstation dat jou voorziet van een aantrekkelijke korting. Angst voor skimmers tijdens het afrekenen is niet nodig, want je rekent af met een druk op het intelligente dashboard.

Een ander voorbeeld is de navigatie-app Waze. De app brengt je niet alleen van A naar B, maar is tegelijkertijd een sociaal netwerk waarbij iedere gebruiker fungeert als een soort sensor. Ongelukken, wegafzettingen, gevaarlijke objecten op de weg en andere onregelmatigheden kun je tijdens het rijden direct melden aan alle andere Waze-gebruikers. Waze houdt in zijn routebepaling rekening met al die factoren. De app weet bovendien waar Wazers zich bevinden, je ziet andere Wazers (anoniem) rondrijden op de kaart. Het systeem weet zo dus waar ook waar het druk is en waar opstoppingen dreigen.

Relevantie voor het zakelijke segment

Bovenstaande voorbeelden zijn vooral afkomstig uit de consumentenhoek, maar ook zakelijk gezien biedt Internet of Everything ongekende mogelijkheden. Denk aan de logistieke sector, waarbij sensoren op bijvoorbeeld vrachtschepen predictive analytics mogelijk maken. Die data kunnen bedrijven gebruiken voor het optimaliseren van hun distributie.

Ook biedt Internet of Everything enorme kansen voor de retailsector. Slimme sensoren in winkels (iBeacons bijvoorbeeld) kunnen klanten voorzien van sterk gepersonaliseerde aanbiedingen. Winkeliers kunnen zo beter voldoen aan de wensen van de individuele klanten en beter inspelen op hun behoeften. Maar denk ook aan frisdrank- of snackautomaten waarbij je kunt afrekenen met je smartphone, die bovendien de voorkeuren van klanten herkennen.

Succesfactor

Bedrijven die Internet of Everything niet omarmen, zullen het in de nabije toekomst niet gaan redden. Traditioneler ingestelde organisaties zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden willen ze boot niet missen. Maar alleen meedoen is niet genoeg: het succes staat of valt met een slimme toepassing ervan. Met andere woorden: slim gebruik van alle data. Wie snel data kan interpreteren en het op de juiste manier inzet om de gehele bedrijfsketen te optimaliseren, maakt het verschil en laat concurrenten achter zich.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

Noot Redactie: Zie ook ons dossier Online ondernemen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x