Crowd-sourcing, peer recommendation en cross fertilization naar binnen halen

Columns

Online platforms zijn voor iedereen toegankelijk en we zijn in nederland koploper in europa. Meer dan de helft van mensen onder de 60 jaar zit op een van de grote social media platforms, zoals facebook of twitter, maar een op de 10 bestuurders communiceert met de mensen in zijn/haar organisatie online.

Voor mij is dit een onbegrijpelijke paradox: hoe kunnen instanties, grote mutinationale organisaties, die zeggen dat ze innovatie op de hoogste strategische agenda's hebben staan, zo achterblijven als het gaat om het experimenteren met online platforms en social intranet binnen de eigen organisatie. En dat terwijl experimenteren en nieuwsgierigheid volgens mij aan de basis staan van innovatief vermogen.

De bestuursvoorzitters die ik spreek geven als reden voor het niet onboarden op online kanalen: geen tijd en angst om zich kwetsbaar te maken. Als ik dan doorvraag wanneer ze geloven dat ze zich niet meer kunnen onttrekken aan de maatschappelijke beweging van online platforms, dan hoor ik gemiddeld iets van over 5 jaar of zo. Ik kan dan niet anders dan twijfelen aan de daadkracht en nieuwsgierigheid van leiders in bestuurskamers. En de vraag die bij me opkomt: Is dit het soort leiderschap dat grote (bureaucratische) organisaties produceert? Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst.

Dan is het voor mij des te meer een rede om mensen: bestuurders, collega's, mijn man en kinderen aan te sporen om nieuwsgierig te blijven en dingen uit te blijven proberen.

 

Noot Redactie:
Voor een overzicht van toepassingen van de nieuwe media in organisaties zie Social Media.
Over specifieke toepassingen zie Interne Communicatie, Marketing en Online Ondernemen.
Ook het organisatieontwerp ondervindt de invloed van de nieuwe media: Zie HNW en vernieuwing van de organisatie. Dit leidt tot andere organisatievormen die we proberen te vangen met de term  Organisatie 3.0.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Corporate communicatie