Channels

Dagelijks maakt 40% van de Nederlanders gebruik maakt van social software. Hyves, MSN, Skype, Facebook, Netlog en LinkedIn zijn inmiddels gemeengoed. De communicatie binnen organisaties is echter nog een onontgonnen terrein voor sociale media. Maar het gaat nu heel snel.

Een Social Intranet maakt kennis delen beter mogelijk. Het is een samenwerkingsplatform waar de top-down benadering van organisaties wordt gecombineerd met de vrijheid van de individuele medewerker. Alleen door het individu belangrijker te maken kan namelijk de organisatie renderen en is een “wave” van samenwerking mogelijk.

Social Intranet trends

  1. Intranet wordt ‘The workplace web’, de verzameling content, services, tools en applicaties die mensen nodig hebben om hun werk te doen. Deze trend is gebaseerd op de constatering dat  het primaire proces van produktie en dienstverlening krachtig ondersteund wordt door een directe en gemakkelijk toegang van beschikbare tools en applicaties.
  2. Intranet wordt meer en meer een plek voor werkelijke interactie tussen mensen in organisaties. Door de mogelijkheden te reageren op geplaatste content, maar ook door toenemende mogelijkheden om onderlinge verbanden te leggen en de samenwerking te verbeteren. (bv door Yammer)
  3. Was intranet in het verleden vaak slechts toegankelijk vanaf een werkplek in de organisatie (soms zelfs niet eens vanaf álle werkplekken), tegenwoordig is intranettoegang niet meer beperkt tot 1 locatie. In 90% van de organisaties is intranet vanuit huis toegankelijk. Bovendien is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar mobiele toegang: intranet op je mobiele telefoon (of ander mobile device). In 25% van de organisaties liepen hier pilots voor, of was men in de voorbereidende fase daarvoor.

Yammer

Yammer wordt wel de zakelijke Twitter genoemd. De werkwijze en het uiterlijk van de internetdienst zijn vrijwel identiek aan Twitter. Het grote verschil is dat Yammer is gemaakt voor bedrijven. Werknemers melden zich aan met hun zakelijke e-mailadres, waarna ze in een besloten omgeving elkaar korte berichten (‘microblogs’) kunnen sturen. Deze vorm van ‘bedrijfstwitter’ gaat dwars door de organisatie heen, zeggen gebruikers. Onder meer Randstad, Alliander, Rijkswaterstaat en de gemeente Utrecht zijn actieve gebruikers van de internetdienst. Collega’s geven updates over de projecten waarmee ze bezig zijn of welke klant ze gaan bezoeken.

Lees ook:

Sociaal intranet: reputatiemanagement of iets anders?

Ruim tweeduizend Nederlandse organisaties zijn actief op Yammer. Het Nederlandse internetverkeer via Yammer steeg in 2010 elk kwartaal met 50 procent. Grootgebruiker Deloitte was er relatief vroeg bij. Webdeveloper Michel Schep meldde zich begin 2009 al aan. Toch duurde het nog een jaar voordat het netwerk snel begon te groeien. ‘Net als bij Twitter waren veel mensen sceptisch over de waarde ervan. Die dachten dat er alleen maar onzin over en weer werd verzonden. Maar je moet eens zien hoeveel leuke en nuttige informatie er wordt gedeeld op zo’n netwerk.

‘Het geheim is dat het zo simpel en laagdrempelig is’, zegt Schep, ‘Je stelt even een vraag of je deelt informatie, iets wat je via e-mail niet zo snel zou doen. En er is vaak wel iemand die het oppakt.’ De vragen kunnen variëren van een ‘helpvraag’ over Excel tot wie er naar een bepaalde conferentie gaat. Collega’s geven ook updates over de projecten waarmee ze bezig zijn of welke klant ze gaan bezoeken.  ‘Ik weet nu welke collega’s verstand hebben van bepaalde onderwerpen en ik kan ze erover aanschieten voor mijn eigen projecten. Ik heb op die manier veel nieuwe mensen bij Deloitte leren kennen. Sommigen heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien.’

De directeur van GGD Nederland, Laurent de Vries over Yammer: ‘Als manager zoek je altijd naar manieren om de kennisuitwisseling tussen medewerkers te stimuleren’. De Vries stuurt zelf een of twee berichtjes per dag. Bijvoorbeeld als hij op het punt staat naar een afspraak te gaan. ‘Dan vraag ik of iemand nog input heeft.’ En dat levert vrijwel altijd iets op.

 Verder kunnen de Yammer-berichten over van alles gaan, zegt hij. Over actuele gezondheidskwesties, zoals de gevolgen van de grote brand bij Moerdijk van begin dit jaar of over de Mexicaanse griep. Vaak berichten collega’s ook gewoon waarmee ze bezig zijn.

Meer over  Interne communicatie en de nieuwe media.

Bron:  Frankwatching.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik zou het persoonlijk geen “sociaal intranet’ noemen maar zoals in dit voorbeeld een intern sociaal netwerkplatform om het te onderscheiden van de ouderwetse intranets waar informatie en documenten worden/werden gedeeld:

Social media bij banken: DE killer-app voor co-creatie – Frankwatching – http://ow.ly/4o8VB

Tony de Bree
@dagboekbankier

Misschien leuk om ook even enkele echt Nederlandse alternatieven voor Yammer te noemen, zoals het Winkwaves Kenniscafe (https://kenniscafe.com/thoughts/30970), Workvoices.nl en Peers (aboutpeers.nl).

Voor in het NL rijtje nog een aanvulling (en ja is zelfpromotie ;-) ) http://www.embracesbs.com

En dan is er ook nog Kennismotor (www.kennismotor.nl). Ook een nl product, goede mogelijkheden voor vrij gebruik dat ook desgewenst afgekaderd kan worden.

[…] Een van de bedrijven die Yammer gebruikt is Deloitte: “Het geheim is dat het zo simpel en laagdrempelig is’, zegt Schep, ‘Je stelt even een vraag of je deelt informatie, iets wat je via e-mail niet zo snel zou doen. En er is vaak wel iemand die het oppakt.’ De vragen kunnen variëren van een ‘helpvraag’ over Excel tot wie er naar een bepaalde conferentie gaat. Collega’s geven ook updates over de projecten waarmee ze bezig zijn of welke klant ze gaan bezoeken.  ’Ik weet nu welke collega’s verstand hebben van bepaalde onderwerpen en ik kan ze erover aanschieten voor mijn eigen projecten. Ik heb op die manier veel nieuwe mensen bij Deloitte leren kennen. Sommigen heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien.’” […]

[…] Een van de bedrijven die Yammer gebruikt is Deloitte: “Het geheim is dat het zo simpel en laagdrempelig is’, zegt Schep, ‘Je stelt even een vraag of je deelt informatie, iets wat je via e-mail niet zo snel zou doen. En er is vaak wel iemand die het oppakt.’ De vragen kunnen variëren van een ‘helpvraag’ over Excel tot wie er naar een bepaalde conferentie gaat. Collega’s geven ook updates over de projecten waarmee ze bezig zijn of welke klant ze gaan bezoeken.  ’Ik weet nu welke collega’s verstand hebben van bepaalde onderwerpen en ik kan ze erover aanschieten voor mijn eigen projecten. Ik heb op die manier veel nieuwe mensen bij Deloitte leren kennen. Sommigen heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien.’” […]

Toon alle 6 reacties
x
x