Channels

Langzaamaan begint de traditionele werkomgeving te veranderen en evolueert onze manier van werken ongemerkt mee. Op het internet, maar ook op het intranet vindt uitgebreide interactie plaatsvindt. We chatten, bloggen, twitteren en yammeren er lustig op los. Er is een nieuwe wereld ontstaan, de wereld van de (virtuele) sociale netwerken. Door al die online interactie is een uitgebreide reeks van persoonlijke profielen op het internet beschikbaar. Commerciële bedrijven weten daar wel raad mee en krijgen steeds meer inzicht in het (aankoop)gedrag van consumenten. Sommige bedrijven hebben hun diensten al aangepast aan deze interactievormen op social media. Twitter accounts worden bijv. door Reach.ly -een marketingtool- gescand op “vakantie wensen” om vervolgens real-time hotels aan te prijzen aan betreffende twitteraars. Context-based services wordt dit genoemd.

In navolging van deze ontwikkelingen op de commerciële markten, stel ik voor om deze methodieken ook toe te passen binnen het Nieuwe Werken. We hebben het dan over online profilering van medewerkers in termen van “Waar zijn ze mee bezig? Welke vragen hebben ze? Welke kennis delen ze in welke samenwerkingsverbanden?”. Veel informatie is al te vinden op Yammer, een social media platform, dat in meer of mindere mate binnen organisaties wordt gebruikt. Managers gebruiken Yammer nog niet veel. Dat is jammer, want net zoals op Facebook kunnen digitale complimenten worden uitgedeeld. Wie wil er nou niet een “Liked by” van zijn manager op zijn feed?

Naast complimenten uitdelen op Yammer, zou management op afstand medewerkers moeten kunnen helpen door hen bijvoorbeeld te introduceren in bepaalde netwerken, in contact te brengen met anderen die benodigde expertise kunnen inbrengen, te attenderen op bijeenkomsten, workshops of opleidingen die nuttig zijn, enzovoort.

Lees ook:

Social Intranet en Het Nieuwe Werken

Om managers te ondersteunen in de voortschrijdende virtuele werkomgeving, waarin face-to-face contacten steeds minder worden, zouden hiervoor tools ontwikkeld kunnen worden. Deze tools scannen Yammer en andere social media op nuttige informatie, zodat managers op basis daarvan acties kunnen ondernemen om medewerkers te helpen, te stimuleren en mogelijkheden te bieden zich verder te ontplooien.

Het wachten is op die tools. Wie maakt ze?

Noot Redactie: Zie ook Interne communicatie en de social media met ‘Vier tools voor interne communicatie en samenwerking’.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Democratische Partij weet alles over kiezers in Ohio. Ze hebben van alle 7 miljoen kiezers in Ohio dossiers aangemaakt. Deze reportage van de NOS laat zien hoe de Democratische Partij hun kiezers in kaart brengt. Goed voorbeeld hoe allerhande informatie gecombineerd wordt tot een actieplan om kiezers te enthousiasmeren te kiezen voor Obama: http://nos.nl/video/436822-democraten-weten-alles-over-kiezers-ohio.html

x
x