Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Goed artikel. Dit artikel laat met een paar concrete voorbeelden goed zien hoe eenvoudig, de reeds beschikbare social media middelen ingezet kunnen worden bij verandertrajecten.  Ik kom in mijn dagelijkse praktijk nog weinig managers tegen die actief social media inzetten voor de eigen organisatie. Richtlijnen voor twitterende medewerkers, angst voor het lekken van bedrijfsgegevens naar het wereld wijde web, regels tegen bezoeken van social media sites onder werktijd, beheersen de discussie. 

Het begint volgens mij bij het besef dat social media onderdeel is van onze normale communicatie en niet per definitie  tijdsverspilling. Dat betekent ook dat het een vast onderdeel van de bedrijfscommunicatie hoort te zijn. Voor alle medewerkers op alle lagen. Wanneer social media ingebed is in de organisatie is de stap naar het inzetten voor verandertrajecten een stuk eenvoudiger en meer geaccepteerd. Kortom alle managers nu aan de social media. Wachten tot de digital natives op managementposities zitten duurt te lang

Interessant artikel! Goed om te lezen dat er vanuit dit perspectief naar social media gekeken wordt.

Om een volwaardige relatie mogelijk te kunnen maken, zal er een transformatie naar een zogenaamde Social- of Open Business moeten plaatsvinden. Deze is aangepast en ingericht aan het sociale digitale landschap om efficiëntie, innovatie en resultaten mogelijk te maken die voortkomen uit social media strategieën.

Het toepassen van social media is van kortstondig karakter en ineffectief als niet eerst de organisatie mee verandert. Het op één lijn brengen van interne rollen, workflow, beleid en stakeholders met de bedrijfsdoelstellingen in de nieuwe -open- omgeving. Transformatie en innovatie vinden zowel intern als extern plaats.

Groet,
Gianluigi Cuccureddu
90:10 Group

@Virna Helemaal mee eens! Hoewel veel mensen er privé best veel over weten of gebruik van maken is het vaak nog niet serieus een onderdeel van de organisatiecommunicatie. De marketing mensen lopen hierbij wel voorop!

Goed artikel, prettige illustraties uit de praktijk die de materie tot leven brengen. Heb wel een vraag over het artikel:

Terecht wordt er door de auteurs gewezen dat (digitale) nieuwsbrieven niet afdoende meer zijn, aangezien dit eenrichtingsverkeer is. Hoe voorkom je dat het inzetten van social media niet hetzelfde leven krijgt als (digitale) nieuwsbrieven? De praktijk leert dat nieuwsbrieven nauwelijk tot niet gelezen worden en dus nauwelijks functioneel zijn. Ook de inzet van social media kan dit overkomen. In het begin zullen medewerkers nog vol enthousiasme zich hierop storten (vanwege de nieuwigheid?), maar het oude primaire patroon ligt als valkuil op de loer.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Ha Herman, leuke vraag! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat dit bij sociale media ook zo kan werken. Neem bijvoorbeeld als medewerkers het idee krijgen dat er niet geluisterd/niet gelezen wordt. Het is daarom belangrijk dat het een kern strategie is in het verandertraject, management ook meedoet en het niet een ‘dingetje’ erbij is wat een stagiaire doet. Mensen zullen hier (net als bij face-to-face) erg gevoelig voor zijn.

[…] Deze colum hebben Sibrenne Wagenaar en ik geschreven voor de managementsite. […]

Hallo,

Jullie blogpost heeft ons geïnspireerd om de oefening eens zelf te maken en te zien hoe change management nu precies kan gestimuleerd kan worden door sociale media.

Hier is alvast de link:
http://www.medemerkers.be/content/sociale-media-als-hulpmiddel-voor-verander-trajecten

Oprechte groeten,
Luc

[…] Sociale media en verandermanagement Nieuwe hamers en beitels voor verandermanagers Joitske Hulseboch en Sibrenne Wagenaar […]

Toon alle 8 reacties
x
x