Channels

De interne communicatie verzorgt en ondersteunt een actuele berichten uitwisseling over zaken die voor de organisatie van belang zijn. Ook moeten leidinggevenden en medewerkers kunnen reageren. Waar het om gaat is de mensen bewust te maken van de veranderingen die de organisatie moet realiseren en de visie die daarachter zit. Alleen maar ‘zenden’ werkt dan niet. Interactie en dialoog zijn nodig. Hoe doen we dat?

Tips voor effectieve interne communicatie

De snelle veranderingen binnen het medialandschap vragen om een regelmatige evaluatie van de interne communicatie. Effectief intern communiceren wordt steeds meer een uitdaging; hoe zorg je dat de berichten van het management niet verdrinken tussen al die mails van buitenaf, en hoe ga je om met social  media als LinkedIn, Facebook en Twitter?

  1. Verschaf focus. Richt de communicatie op de zaken waar het om gaat. Bijvoorbeeld: De voortgang van belangrijke projecten, feedback van klanten, bepaalden innovaties, verbeteringen in het productieproces, etc.
  2. Zoek naar de juiste middelen
    De meest populaire tools bij interne communicatie zijn e-mail en het intranet. E-mails worden echter vaak niet gelezen. Intranet is een goed medium met een zee van ruimte voor veel informatie. Maar leg uw oor te luisteren bij de medewerkers: Welke media gebruiken ze? En pas daar uw communicatiemiddel op aan. Belangrijke veranderingen kunnen gekoppeld worden aan een intern blog. De verantwoordelijke manager of projectleider kan een eigen blog runnen. Het voordeel is dat er direct op gereageerd kan worden met vragen of commentaar. Zie de info over de  digitale tools voor interne communicatie.
  3. Voorkom roddels en geruchten
    Wanneer medewerkers niet tijdig worden geïnformeerd over ontwikkelingen kan dit leiden tot het delen van (vaak gekleurde) meningen of zelfs roddels binnen het bedrijf. Als dit toch gebeurt en het gebeurt altijd: reageer! Vertel hoe volgens u de vork in de steel zit. En bedenk: ‘Reageren is iets anders dan kapittelen!”
  4. Leiderschap
    Leiderschap ontstaat pas als er ook ­volgerschap is. ­Een goede sturing waarbinnen mensen hun eigen verantwoordelijheid oppakken is belangrijk. Daar is veel meer voor nodig dan een goede inzet van de moderne media; zie ‘Interne communicatie bij verandermanagement‘.
  5. Bij de koers past de dialoog
    Het leiderschapsbeeld, waarbij de leider als ­visionair zelf alle antwoorden heeft, is potentieel ­gevaarlijk, ontmoedigend en disfunctioneel. Leiders die zelf alle antwoorden verzinnen, krijgen volgers die niet meedenken. Probeer mensen uit te dagen, te betrekken en te verbinden. U krijgt er meer vertrouwen en veranderbereidheid voor terug.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bronnen: BusinessIssues & HRPraktijk

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x