Channels

Hoe omgaan met kritiek? Niemand zit te wachten op kritiek. Heel normaal om nog eens uit te leggen wat je bedoelt. Ook normaal om het vervelend te vinden als iemand het dan nog niet snapt en dat te laten merken. Het resultaat is al gauw dat een baas steeds minder openlijke kritiek van de mensen om hem heen te verduren krijgt. Als dat je bedoeling is, prima. Maar dan niet gaan zeuren dat er zo weinig uit de mensen om je heen komt. Hoe dan wel? Zeven tips als je het anders wilt.

Zeven tips

  1. Toon jezelf.
    Laat je critici zien wie je bent. Jezelf verstoppen zal enkel hen in de kaart spelen en hen de mogelijkheid geven je af te schilderen zoals het hen het beste uitkomt: als een duivel, een demagoog of een nietsnut.
  2. Wees open.
  3. Wees kalm.
    Wanneer mensen kritiek op je uiten, adem dan diep in. Wordt de stem van je opponent luider, zorg er dan voor dat jij net iets zachter gaat praten. Spreek vrijuit en kalm. Hoe meer je je emoties onder controle hebt, hoe sterker je optreden zal lijken.
  4. Geef je fouten en tekortkomingen toe.
    Kritiek aanhoren geeft je een kans om je fouten toe te geven. Doe dat op een eerlijke manier en kies zorgvuldig je woorden om duidelijk te maken dat je naar beste vermogen hebt gehandeld. Wees niet defensief. Spreek met eerlijk zelfvertrouwen, zelfs wanneer je je fouten toegeeft.
  5. Geef bedaarde kritiek.
    Jij mag dan al onder vuur liggen, je mag jezelf ook verdedigen en kritiek op je tegenstanders uiten. Maar doe dat op een diplomatische manier. Op een gezonde manier met iets de draak steken is toegelaten: het zal ook je tegenstanders de humor ervan doen inzien en het portretteert je als een mens.
  6. Glimlach vaak.
    Wie veelvuldig glimlacht geeft aan dat hij controle over de zaken heeft. Glimlach vaak, grijns nooit. Laat niet blijken dat je het moeilijk hebt. Wanneer je lacht, positioneer je jezelf ook op hetzelfde niveau als je tegenstanders.
  7. Stap op wanneer de zaak is afgehandeld.
    Een goede tussenkomst kan worden tenietgedaan door te lang te blijven rondhangen eens het debat voorbij is. Mensen apart nemen na een discussie is vaak een goed idee, maar weet ook wanneer je best kan vertrekken om anderen het woord te laten nemen.

Drie valkuilen

  1. Je gaan verdedigen.
    Uitgebreid vertellen hoe je het ziet en wat je het aandeel van anderen vindt. Als er al iets mis is gegaan dan is dat zeker niet alleen jouw schuld; anderen hebben het gedaan.
  2. Excuses vermijden.
    Ook al zat je helemaal fout; nooit sorry kunnen zeggen.
  3. Critici onderling laten discussiëren en tweedracht zaaien.
    Zie je wel, jullie zijn het ook niet met elkaar eens!

Lees ook:

Interne communicatie bij verandermanagement

Wie de confrontatie met zijn omgeving zoekt toont dat hij controle heeft over zichzelf en over zijn boodschap. Tegenspelers serieus nemen en er constructief mee van gedachten wisselen is een kunst.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron: Karin de Galan en Express)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Op zich een leuke set tips, die absoluut zal helpen.
Ik kan het niet nalaten om er toch wat aan toe te voegen, hier en daar te concretiseren.

Toon jezelf.
Niet alleen “beschikbaar zijn” – je open deur en zo. Laat ook echt jeZELF zien. Wat jebelangrijk vindt, wat je raakt, en dergelijke. Het moet meer zijn dan het trucje, dat “de deur altijd open is”.

Wees open.
Waarom staat er hier eigenlijk niets?
Uit je belangstelling, laat je ergernis (beheerst) zien, toon je blijdschap of tevredenheid. Hou je mond en gun de ander de tijd van spreken. Wees nieuwsgiering, ontvankelijk en eerlijk.

Wees kalm.
Misschien extra nog: sta sterk, of zit met je beide voeten op de grond en rechtop.
Benoem je emoties als dan nodig of handig is. Ze zijn er niet voor niets, maar laat je er niet door beheersen/sturen.

Geef je fouten en tekortkomingen toe.
Probeer ook de overstap te maken naar “hoe dan wel…” Vraag suggesties aan anderen ter verbetering. Richt je blik met de kennis van toen ;-) op de toekomst.

Geef bedaarde kritiek.
Deze vindt ik minder. Het gaat om kritiek ontvangen en niet om daar andere kritiek tegenover te stellen. Probeer juist te vemijden in de verdediging te gaan en te ping-pongen, zoals onder valkuil nr. 1 gemeld staat.
belangrijker is inderdaad om de humor toe te laten, te relativeren danwel in groter perspectief te plaatsen. Maar niet om de kritiek teniet te doen of weg te poetsen!

Glimlach vaak.
En knik, laat merken dat je “erbij bent” en luister dus m.a.w. actief! Dan is glimlach een van de hulpmiddelen daarbij, net als ja-knikken, oogcontact, hummen, etc.

Stap op wanneer de zaak is afgehandeld.
Of in ieder geval zorg voor een goede afsluiting van het geheel. maak zo enigszins mogelijk een afspraak voor het vervolg en als het even kan wat je met de kritiek gaat doen.

Hartelijke groet,
Ronn van Etten
Van Zelf Advies

Met valkuil 2 en 3 ben ik het oneens. Soms is het goed om spijt te betuigen en sorry zeggen kan al helemaal geen kwaad. En als we Machiavelli mogen geloven is tweedracht zaaien erg effectief. Maar wat is een echte leider, een dienend leider, een dominante leider, beetje vaag.

x
x