De interne communicatie verbeteren

Actueel

Ooit was de heersende opinie dat communicatie-professionals moesten werken aan het imago van de onderneming: de buitenkant. Maar een sterk imago berust op een sterke identiteit. De cultuur van een organisatie wordt gezien als een van de belangrijkste factoren die het succes van de organisatie bepalen.Communicatie begint niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de onderneming. Zeker nu de grens tussen in- en externe communicatie verdampt neemt het belang van interne communicatie hand over hand toe.

Buiten een boodschap brengen die binnen niet wordt gedragen, dat gaat wringen. Organisaties krijgen steeds meer een netwerkkarakter, maatschappelijke verhoudingen horizontaliseren. Vanzelfsprekende gezagsrelaties zijn er steeds minder. Tel daar de dynamiek van de arbeidsmarkt bij op en je kunt niet anders dan concluderen dat de grens tussen in- en externe communicatie verdampt.

Alles komt eerder naar buiten, en sneller. Achterblijvende prestaties van het management, kwaliteitsproblemen en ethisch wangedrag zullen niet verdwijnen maar zijn steeds moeilijker te verbergen. Arrogantie en hebberigheid worden steeds harder afgestraft. Een van de belangrijkste factoren die het succes van de organisatie bepalen, is het geheel van waarden, normen en basisveronderstellingen die worden gedeeld in een organisatie en waarvan in de praktijk is gebleken dat ze een valide weergave bieden van de organisatorische werkelijkheid.

Kernwaarden niet veranderen

Het ontwikkelen en implementeren van een heldere visie en een coherente bedrijfscultuur is bepalend voor het succes van de onderneming.  De medewerkers en soms zelfs de leveranciers hebben het gevoel dat ze deel zijn van een eenheid.

Winst maken of het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde is voor hen geen centrale doelstelling, maar een gevolg van deze aanpak. Bedrijven moeten kernwaarden en een kerndoel bezitten die onveranderd blijven, terwijl zij tegelijkertijd hun strategieën en werkwijzen voortdurend aanpassen aan de veranderende wereld. De dynamiek van het vasthouden van de kern vormt de basis van bedrijven die in staat zijn crises te overleven en superieure prestaties op de lange termijn neer te zetten. Inspiratie volgt zo uit een visiegedreven strategie.

Een sterke cultuur leidt ertoe dat mensen zich beter voelen over wat zij doen en als gevolg daarvan verbeteren hun prestaties. Omdat deze bedrijven zich meer op de lange termijn richten, zijn zij ook beter in staat een crisis te overleven. Zij zijn in staat om zeer optimaal aan veranderende omstandigheden en consumentenbehoeften aan te passen. Zij stellen niet winst, maar gemeenschapszin centraal.

Meer informatie over Interne communicatie, kernwaarden en organisatiecultuur.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bron: Paul Stamsnijder)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Interne communicatie en samenwerking