Channels

Een organisatie is een voortdurende samenloop van misverstanden. De kwaliteit van de interne communicatie is een vitale factor in de tevredenheidscores van medewerkers. Dat blijkt bij ieder tevredenheidsonderzoek in organisaties. Dat verklaart meteen het succes van de onderneming: tevreden medewerkers die trots zijn op hun bedrijf gooien er graag een schepje bovenop. Dat vertaalt zich in betere individuele prestaties en dus ook in het succes van de hele organisatie. Zo eenvoudig is het.

Er zijn natuurlijk veel mensen die met recht en reden verzuchten: ‘Blij dat de week er eindelijk weer op zit!’ Je zult maar een hond van een baas hebben of bij een psychotische organisatie werken.

Het blijkt in succesvolle bedrijven, dat tevredenheid geen natuurverschijnsel is. Het is iets waar voortdurend hard aan wordt gewerkt. Zowel door de leiding en het management als door de medewerkers. De meest tevreden medewerkers vind je in organisaties waar het welzijn van de mensen en hun ontwikkelingskansen centraal staan. Niet als een kreet op papier, maar in het hart van de baas. Als onvervreemdbaar onderdeel van de bedrijfscultuur.

Lees ook:

Reorganisatie in slechte tijden

Veel bedrijven vergeten te zorgen voor intern draagvlak. Zorg ervoor dat uw ideeën intern gedragen en opgevolgd worden. Zeker bij grotere organisaties is het lastig om het personeel op de hoogte te houden van het beleid. Door het personeel te betrekken zullen zij zich veel beter inzetten. Wat weer positieve effecten heeft op de resultaten. Intern draagvlak is essentieel voor een succesvolle uitvoering. Hoe bereikt u dat? Met interne communicatie.

Interne communicatie is geen tijdelijk iets, maar is voortdurend van belang. Informeren, enthousiasmeren en aansturen. En niet alleen als eenrichtingsverkeer, maar ook als wisselwerking. Als marketeer of in de back-office hoor je graag de reacties van de klant.  Als dit ook echt werkt, wordt de belofte aan de klant (de werking van het product of het opvolgen van een actie) ook eerder waargemaakt. Betrokkenheid… daar begint het mee. Niet (alleen) de actie of het product zelf, maar juist de mensen in de organisatie zijn de bron van succes.

De 4 grootste communicatievalkuilen

  1. Vermijd holle kernwaarden.
    Wat betekent het nou als onderneming om ‘betrokken’, ‘dynamisch’, ‘professioneel’ of (nog erger) ‘transparant’ te zijn?
  2. Ontwikkel en deel je visie met de medewerkers.
    Als zij niet in het corporate verhaal geloven, waarom zouden de klanten dat dan wel doen?
  3. Verwijder complexiteit.
    Houd het simpel, relevant, menselijk. En zorg voor een scherp randje waardoor de boodschap beter blijft hangen
  4. Spreek de medewerkers persoonlijk aan
    Maak de boodschap zo persoonlijk mogelijk. Spreek de medewerkers aan met ‘u’ of ‘je’ en verwijs naar uzelf als ‘ik’ of ‘wij’ in plaats van ‘de directie’ of ‘de afdeling’.

Mer informatie over: Interne communicatie, kernwaarden en organisatiecultuur.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bronnen: Wablieft van het Vlaams Ondersteuningscentrum voor Basiseducatie (VOCB), Nu Halfvoller! SDU/Academic Service, John de Vroede MarketingXperts)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het lijkt vaak of medewerkerstevredenheidsmetingen slechts een normatieve thermometer is. De ware passie voor de medewerker, het geloof, vertrouwen en de betrokkenheid bij hun verdwijnt te veel in de getallen en de theorie.
De medewerker en hun kwaliteiten dreigt te verdwijnen in sec de getallen van normen van productiviteit en fte. Hoe essentieel die berekeningen ook zijn voor het inzicht en voor de potentie van ontwikkelingsmogelijkheden, het kan niet het werkelijke kapitaal van de medewerker weergeven. De creativiteit, de denkkracht, de loyaliteit aan het bedrijf en de cultuur. Het is essentieel als manager om bewust te zijn dat de participatie, de ontwikkeling, de motivatie van de medewerker het allerbelangrijkste is.
Passie, Professie en Persoonlijk.
Mijn branche de contactcenterbranche heeft zich in een aantal decennia ontwikkeld tot een grootse branche, maar soms te gefocust op het perfectioneren van het moderne lopende bandwerk. De mens was/is soms secundair. Het resultaat was aan de ene kant veel innovatieve ontwikkelingen, aan de andere kant het kwijt raken van hun imago voor personeel en de consument. Het trieste is dat het echt leuke van deze branche is juist het werken met de mensen, met hun kijken hoe de dienst, het proces nog beter kan voor de klant. Kijken hoe we samen de klanten kunnen helpen. De medewerkers de ruimte geven om mee te denken, zich te ontwikkelen en in een geweldige sfeer een fantastiche dienstverlening neerzetten. Het verandert gelukkig en steeds meer wordt men zich er van bewust dat een medewerkerstevredenheid van 7 en lager not done is en dat een verloop van 150% geen goed doet aan de organisatie. Net zo min als dat de kracht van een facilitair contactcenter niet ligt in het sec perfectioneren van het mechanisme calls versus geplande arbeidscapaciteit voor het perfecte servicelevel, maar dat de kracht van een contactcenter ligt in de waarde die het genereert voor de consument en de schat aan informatie voor het bedrijf. De intermediar die dat mogelijk maakt is, u raadt het al, de onvervangbare medewerker. Investeren van tijd en energie in hun, draagt uiteindelijk bij tot een veel beter rendement. Mijn oude werkgever zei altijd, een glimlach kun je horen!! Dat klopt nog steeds.

Interessant artikel!

x
x