Channels

Bij veel organisaties beïnvloedt HNW ook het onderling collegiaal contact. Plots verloopt dat via Facebook, Linkedin en/of Twitter. Steeds meer contacten worden onderhouden met steeds korter wordende berichten, in steeds minder tijd, vanaf glimmende smart phones. Het spreekt haast als vanzelf dat de valkuilen ‘slordig’ en ‘onzorgvuldig’ op de loer liggen. Dit heeft een onontkoombaar effect op de sociale kant van uw organisatie.

Dat de ‘i’ niet altijd staat voor soepel in gebruik en de nieuwste release wordt bijna vergeten. Soms staat de ‘i’ gewoon nog voor een persoon die erkent en begrepen wilt worden. Vooral in tijden van stress. Vooral en juist door zijn/haar collega’s.

Juist bij HNW is aandacht voor de sociale samenhang essentieel. Onveilige situaties ontstaan doordat niet-uitgesproken gedachten en vermoedens bijdragen aan achterdocht en in het spoor daarvan…. destructieve emoties. Denkt mijn collega dat ik er de kantjes afloop? Ziet mijn manager dat mijn collega zijn afspraken niet nakomt?

Lees ook:

E-mailen – ‘Hoe heurt het?’

Dit gaat sneller dan u denkt! In alle stilte bouwt zich een hardnekkig laagje argwaan op dat effect heeft op de communicatie en dus op de samenwerking.

Door meer over elkaars diepere drijfveren te weten, wordt onbegrepen gedrag beter bespreekbaar. “What you see” is bijna nooit de drijfveer die je van een collega verwacht. Zwijgende personen kunnen bijvoorbeeld twijfelen over eigen kwaliteiten, maar bij iemand anders kan dat zwijgen ontstaan uit een interne zelf-censuur/beheersing van woede. In beide gevallen dienen de personen te leren communiceren over hun irritatie over een situatie zonder dat ze in hun zwijgzame onmin vervallen.

De teams die ik begeleid hebben zonder uitzondering de behoefte met elkaar verbonden te zijn. Omdat ze effectief en efficiënt willen werken, is de behoefte gezien, gehoord en erkend te worden zeer sterk. Om ook in snelle stressvolle tijden zorgvuldig met elkaar te blijven communiceren.

Zie in de kennisbank van ManagementSite: Interne communicatie en de nieuwe media.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik ben ook bezig in mijn bedrijf met het nieuwe werken. Facebook en Linkedin worden bij ons veel gebruikt.

x
x