Channels

Winkelgewoonten, koopprocessen en het mediagebruik veranderen voortdurend. De afgelopen jaren hebben we een verschuiving gezien naar sociale interacties, waarbij de klant steeds meer zelf bepaalt. Ook verandert de manier waarop mensen informatie over producten en diensten zoeken, met anderen delen en aanbevelen. Als deel-gedrag en aanbevelingen in de social media marketing worden opgenomen, ontstaan er veel nieuwe kansen.

De wetenschap van ‘Delen en aanbevelen’

Hou goed bij wat er met content gebeurt die een aantal malen is gedeeld. Dit stelt marketeers in staat beïnvloeders te herkennen. (bv re-twitters) Bij een  social media strategie waaraan productaanbevelingen, beoordelingen en koopgedrag zijn gekoppeld, is het cruciaal dat u een goed inzicht hebt in de effecten van ‘delen en aanbevelen’.

Volgens “The Science of Sharing” maken consumenten die hun positieve en negatieve mening (‘likes’ en ‘dislikes’) delen over wat ze hebben gekocht,  een belangrijk deel uit van het huidige koopproces.

Lees ook:

Van sympathie naar cash: The Ice Bucket Challenge

Mond-tot-mondreclame is altijd al belangrijk geweest en mensen deelden ook al aanbevelingen en informatie toen er nog geen sociale media waren. Het is belangrijk te zien hoe de verschillende soorten delers samenhangen met bijvoorbeeld productaanbevelingen en aankopen. Zie de illustratie hieronder.

Social media leidt tot hogere omzet

De aanwezigheid van social media in de route naar een bestelling leidt tot hogere bestelwaardes dan zoekresultaten en zoekmachine-advertenties tezamen. Social media blijkt ook qua omzet per click een betere omzet-aandrijver dan traditionele kanalen als e-mail.

Fans en volgers op social media zien vaker het merk, zijn er vaker positief over gestemd en zijn eerder bereid er wat van te kopen. Wat we echter nog niet wisten was dat bestellingen van social media shoppers relatief een hoge bestelwaarde kennen. Zelfs als je het terugrekent per klik. Het blijkt uit onderzoek van ClearSaleing.

Als er wordt gekeken naar de omzet per click, dan doet social media het in de VS met $5,24 ook beter dan e-mail ($3,18) of zoekmachine-advertenties ($4,38). Dit betekent dat de intentie om te kopen hoger is voor zogeheten ‘sociaal verkeer’.

Veel marketeers focussen zich met hun pogingen om de conversie te verhogen vooral op de stappen die een klant kan nemen nádat hij op de website is beland. En conversie-optimalisatie op de site is natuurlijk belangrijk om de waarde van de winkelwagen te vergroten, maar de interactie van een klant met  kanalen voorafgaand aan het bezoeken van de webwinkel blijkt van groot belang.

Online marketeers moeten meer tijd en aandacht steken in het ontwikkelen van de kanalen die betere klantenrelaties bewerkstelligen, zoals social media. Primair is dit ook een verantwoordelijkheidheid van online ondernemerschap. Ook moeten ze hard blijven werken aan het online verder laten groeien en beschermen van hun merk, aangezien de meer visueel en emotioneel verbonden kanalen -zoals beeldadvertenties en social media- volgens het onderzoek aantonen dat ze flink wat invloed hebben op de totale omzet per bestelling, indien ze aanwezig zijn in het conversie-pad. Volgens het onderzoek steeg de omzet per bestelling tot 206 dollar, daar waar een gemiddelde bestelling een waarde had van 135 dollar.

 

Samenvatting: De aanwezigheid van social media in de route op weg naar een bestelling leidt tot hogere bestelwaardes dan organische zoekresultaten en zoekmachine-advertenties tezamen. Social media blijkt qua omzet per click een betere omzet-aandrijver dan traditionele kanalen als e-mail.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: WebWinkel-blog & Selligent

Voor een compact overzicht van de toepassingen van Social Media bij Marketing zie Marketing met:
– Social media marketing
– Sociale media en marketing communicatie
 Reclame en Internet marketing

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik denk dat Sociale Media vooral helpen als je geen ‘hard sell’ doet. Een tweet moet intrigreren en mensen nieuwsgierig maken. En dat in 144 tekens! ‘In die Beschrenking bezeigt sich den Meister!’

x
x