Consument gaat voor multichannel-benadering

Consumenten maken steeds vaker gebruik van verschillende kanalen voor het doen van hun aankopen. Winkels, internet, catalogi en de telefoon worden allemaal in ruime mate gebruikt. Op de totale omzet van de detailhandel heeft deze multichannel-behandeling echter geen positieve invloed gehad.

De detailhandel werd in 2004 voor het tweede achtereenvolgende jaar geconfronteerd met een omzetdaling; van 2,1% om precies van te zijn. De omzet van webwinkels nam toe: de groei van de laatste jaren zit tussen de 25 en 33% en de totale omzet bedraagt nu ongeveer 1,5 miljard euro. Deze trend geeft aan dat internet bij het koopproces van consumenten een steeds dominantere rol krijgt in de orientatie- en transactiefase.

Internet ontwikkelt zich positief als informatiebron en orientatiekanaal, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, VODW Marketing en onderzoeksbureau MarketResponse. Zo blijkt 71% van de huishoudens internet te gebruiken als belangrijkste informatiebron voor het boeken van een vakantiereis. Ook voor het aanschaffen van nieuwe computers en het afsluiten van een verzekering is internet het belangrijkste kanaal.  Het online ondernemen en zaken doen rukt onmiskenbaar op.

(bron: MKB NET)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Online Marketing