UX-learning heeft de toekomst!

Columns

De technologische markt blijft zich vernieuwen. Zo is er een sterke toename in het gebruik van (online) video, de opkomst van het concept ‘bring and choose your own device’ en de switch van mobile first naar mobile only, om maar een paar grote ontwikkelingen te noemen. Na de groei van de desktop computer en de TV, is het nu de beurt aan de mobiele technologie. In de VS is al bijna 20% van de millennials ‘mobile only’. Deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we de wereld zien, hoe wij informatie tot ons willen nemen en hoe wij willen leren.

Generatie Y is hier
Voor generatie Y, de opkomende werkende generatie van young professionals, zal veel veranderen. Momenteel heeft een medewerker gemiddeld vijf ‘banen’ in zijn/haar carrière, generatie Y waarschijnlijk meer. De verwachting is dat medewerkers in de toekomst veel vaker zullen wisselen van baan en zelfs meerdere banen tegelijkertijd hebben. Het gevolg hiervan is dat continue bijscholing noodzakelijk is voor een betere aansluiting op het werk. Voor hen zal leren een cruciale activiteit zijn om up-to-date te blijven.

De technologie zal leren innoveren
De ontwikkelingen in de huidige technologie kunnen als katalysator fungeren bij het innoveren van leren. Deze nieuwe technologieën stellen ons in staat te communiceren, te innoveren en op geheel nieuw manier samen te werken en kennis te delen. Bovendien bieden deze de mogelijkheid voor enorme schaalvergroting. Ongeacht de plaats en tijd is het mogelijk om via technologie kennis tot je te nemen. Dit zijn grote kansen om voor doelgroepen, zoals de young professionals van generatie Y, nieuwe opleidingsconcepten in te zetten.

Wat houdt ons tegen?

Wat opvalt is dat technologie voor de opleidingswereld zich langzamer ontwikkelt dan de technologie voor de consumenten wereld. In de consumentenwereld is er veel aandacht voor een goede User Experience (UX). Het succes van een app valt of staat met de tevredenheid van de gebruikers. In de opleidingswereld is er minder aandacht voor de gebruikerservaring en wordt nog veel ontwikkeld vanuit de gedachte van de docent – het zenden van informatie.

Natuurlijk zien we ook dat er al wel gebruik wordt gemaakt van technologie. Veel bedrijven hebben een eigen (online) academie. Echter, dit soort toepassingen zijn vaak ontwikkeld volgens het ‘oude’ denken. Deze leerconcepten zijn vanuit de maker bedacht en niet vanuit de wens van de gebruiker. Veel bestaande trainingen zijn toegankelijk via de academie, meestal een Leer Management Systeem. Het duurt vaak zolang binnen een bedrijf om voor een technologie te kiezen, dat het al verouderd is bij de implementatie. Daarnaast houdt het geen rekening met wat de gebruiker van nu wilt.

Wat ik vaak zie binnen de Leer Management Systemen, is een groot keuzemenu waaruit een e-learning module gekozen kan worden. Bedrijven kiezen dan ook voor SCORM-modules, die zij in deze systemen kunnen plaatsen en gebruiken. Logisch, maar SCORM (als technische norm) heeft beperkingen bij het ontwerpen van impactvol leren. Denk aan interactie met experts, peers of praktijkopdrachten integreren, deze zijn vaak niet mogelijk. En is SCORM niet vooral ontstaan om een manager van zijn of haar managementinformatie te voorzien?

Gebruikerservaring centraal
Er is echter een nieuwe kans ontstaan waar we als vormgevers van leerconcepten gebruik van kunnen maken. Door de toename van het gebruik van mobile devices maakt ‘onze doelgroep’ kennis met nieuwe kanalen waar informatie op wordt verspreid. De belangstelling voor kanalen zoals Netflix, Youtube of LindaTV groeit enorm. Hier kunnen ook ‘leer’-kanalen aan worden toegevoegd. De technologische infrastructuur biedt hier mogelijkheden voor, zodat wij ons kunnen concentreren op de gebruikerservaring. Dat is waar het in deze populaire kanalen om draait en wat onze toekomstige gebruikers gewend zijn: een mobile leerervaring gevuld met video.

Micro-learning als nieuwe standaard
Op dit moment wordt video steeds meer ingezet in ons vakgebied. Toch kan de beleving en het ‘leren’ nog effectiever worden door het toevoegen van bepaalde elementen. Eén van de ontwikkelingen waar ik veel van verwacht is micro-learning.

Micro-learning is een manier van leren waarbij de leercontent in kleine stukjes wordt aangeboden. Door aan de stukjes video, leercontent en interactieve vraagvormen toe te voegen, krijg je een sterke werkvorm, waarbij de gebruiker geactiveerd wordt en gaat leren.

Het is niet nieuw, echter door de groei in het gebruik van mobile en video zie ik enorme kansen. In mijn ogen kan micro-learning de ‘nieuwe’ leerstandaard worden.

Nog meer kansen!
En natuurlijk houdt het hier niet op. Ik zie nog meer uit de consumentenmarkt dat we kunnen inzetten voor het vormgeven van leerconcepten. Denk aan social communities, marketing automation en Smart Data.

Ik daag de leerwereld uit om vanuit de consumentenmarkt te kijken, ervan te leren en relevante elementen te integreren.

Dat zijn namelijk de punten die de consument, oftewel de cursist, uit vrije wil beweegt in zijn vrije tijd. En dát past bij continue en gemotiveerd leren. De gebruiker en zijn ervaring centraal: UX-learning.

Iris Koolen
Co-founder Elephant Road

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Martin van Brakel
Jouw pleidooi om micro-learning als nieuwe standaard te zien verdient navolging Iris. Reeds enkele jaren ben ik betrokken bij het ontwikkelen van online leeromgevingen voor diverse opdrachtgevers. Ik zie ook een toenemende belangstelling voor korte intensieve programma's waarin met name mobile learning een belangrijker rol gaat spelen. Dit past ook bij de tendens dat organisaties steeds meer oog krijgen voor het leren op de werkplek. Het gedachtegoed '70-20-10' van Charles Jennings heb ik reeds eerder onder de aandacht gebracht in een van mijn columns.
Martin van Brakel

Meer over Digitale transformatie