Het bedrijf is de school van de toekomst

Columns

Griezelige cijfers en conclusies, die het Sociaal Planbureau presenteert n.a.v. het onderzoek "Aanbod van Arbeid". Het modieuze Levenslang Leren blijkt vooral op te gaan voor mensen die altijd al van leren hielden. Wie eenmaal "lager opgeleid" is blijkt ook verderop in zijn of haar werkloopbaan liever te "spijbelen", als het op leren aankomt. Maar liefst 30 % van alle werkenden heeft na de middelbare school "geen formele cursus of opleiding meer gedaan." De slimmen worden zo slimmer en de kloof wordt groter.

Ik schrok, maar tegelijk was er de herkenning vanuit de dagelijkse praktijk. In mijn eigen vak van Marketing én in andere beroepsgroepen zie ik teveel professionals die nog teren op de mores-van-toen. Die er niet in slagen de enorme veranderingen in hun vak bij te houden. Die te lang op dezelfde plek zitten, te weinig lezen, onvoldoende buiten komen en zich nauwelijks laten uitdagen. De productmanagers met hun 4 P's, de bouwprojectleiders met hun bestek, de accountants met hun jaarrekening en de reclamemensen met hun briefings. Wee de dag.....

Natuurlijk zijn er veel meer soorten leren, dan alleen de "cursussen en opleidingen" van het SCP.

De echt gretige mensen vernieuwen hun vak lang voordát iemand anders er een training, workshop of e-course van maakt. Ze volgen niet de ontwikkelingen, maar brengen ze tot stand. Degenen die volgen en bijblijven doen het ook nog goed. Hun werkgevers betalen liefst 89% van hun scholingskosten (SCP). Ze hebben een goede deal. De overigen zijn de zittenbliivers. Op een dag betalen ze een hoge prijs en die dag komt steeds vroeger in hun carriëre. Wie vertelt het ze?

Wat we nodig hebben is een "Deltaplan Leren". In het belang van werkgevers, werknemers én het niet actieve deel van de bevolking. Een plan dat niet "veroordeelt" tot levenslang, maar dat van werken en leren een feest van nationale importantie maakt. Met voor elk wat wils, afhankelijk van leervoorkeur, belangstelling en talent.

Werkgevers kunnen de voorzet geven; macro, meso en micro. Door van lerend vermogen de belangrijkste competentie te maken in hun HR beleid. Van lerende organisatie naar leerorganisatie.

Is jouw organisatie al een opleidingsinstituut?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Erno Mijland
In zo'n Deltaplan Leren zou ik een belangrijke rol zien voor onze scholen. Jong de liefde voor leren, ontdekken en ontwikkelen aangeleerd, oud gedaan.

En dat kan, o.a. door kinderen te laten nadenken over hoe ze leren en hoe ze daar beter in kunnen worden (minder gerichtheid op het eindproduct, meer op het proces), door ze slimmer gebruik te laten maken van online bronnen en mensen, door ruimte te geven voor het ontwikkelen op hun eigen nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie.

Meer over Scholing en werk