Diep begrip van het businessmodel is cruciaal!

Cover stories · Columns

Het begrijpen van het businessmodel van je bedrijf is cruciaal om de juiste strategische keuzes te maken. Het Business Model Canvas is een waardevol hulpmiddel om je businessmodel in kaart te brengen, maar het is slechts een beginpunt. Het leidt nog niet tot diepgaand begrip, wat het verschil kan maken tussen overleven en bloeien in een competitieve markt.

Uit welke patronen bestaat jouw businessmodel?

Business model patronen kunnen helpen om je bedrijfsmodel beter te begrijpen. Patronen zijn elementen die herhaaldelijk terugkomen in verschillende succesvolle businessmodellen. Ze vormen architectonische bouwstenen. Door de afzonderlijke bouwstenen van je businessmodel te identificeren & analyseren, krijg je een duidelijker inzicht in de structuur en werking van je bedrijf. Ik pleit ervoor dat elk bedrijf zou moeten weten uit welke patronen hun businessmodel is opgebouwd. 

Voorbeelden van bekende patronen

Om te verduidelijken wat business model patronen zijn, geef ik hier drie voorbeelden:

Freemium
Een product of dienst wordt gratis aangeboden, maar men vraagt geld voor geavanceerde gebruiksmogelijkheden of functionaliteit. Bekende bedrijven die dit toepassen zijn LinkedIn, Dropbox & Spotify.

Pay Per Use
Klanten laten betalen voor het werkelijke verbruik van het aanbod. Bekende bedrijven die dit toepassen zijn Rolls Royce (vliegtuigmotoren), Amazon Web Services & Signify (Pay per Lumen).

Yield management
De prijs verandert voortdurend en is gebaseerd op de vraag en het aanbod. Bekende bedrijven die dit toepassen zijn Uber, Google & KLM.

Hoe pak je het aan?

  1. Identificeer de patronen in je businessmodel
    De eerste stap is het benoemen van de patronen in je businessmodel. Ga op onderzoek uit en maak een inventarisatie van de verschillende bouwstenen die jouw businessmodel vormen.
  2. Verdiep je in de gevonden patronen
    Doe grondig onderzoek naar de gevonden patronen in je businessmodel. Wat zijn de voordelen van het toepassen ervan? Wat zijn de nadelen? Welke uitdagingen kunnen een succesvolle toepassing in de weg staan?
  3. Leer hoe andere bedrijven een patroon toepassen (optioneel)
    Deze optionele, maar interessante stap houdt in dat je onderzoekt hoe andere bedrijven deze patronen toepassen. Bestudeer spelers uit verschillende industrieën. Kijk niet alleen naar de succesverhalen, maar ook naar de minder succesvolle toepassingen. Wat kun je daarvan leren en hoe kun je deze inzichten toepassen op je eigen bedrijf?
  4. Check en scherp aan
    Tot slot is het tijd voor een discussie. Zijn alle patronen waaruit je businessmodel bestaat in kaart gebracht? Zijn bepaalde patronen belangrijker voor je bedrijfsstrategie dan andere? Is het interessant om nieuwe patronen te integreren of om bepaalde bouwstenen weg te laten?

Wat levert een beter begrip van het businessmodel op?

Door de patronen in je businessmodel te begrijpen, kun je scherpere strategische keuzes maken. Het helpt ook om je team en andere belanghebbenden mee te nemen in de gekozen richting, wat zorgt voor meer draagvlak en betere uitvoering van je strategie.

Klaar voor actie?

Heb jij scherp uit welke patronen jouw businessmodel is opgebouwd? Ja, dan ben je goed op weg. Twijfel je of is het antwoord ‘’Nee’’, zet dan het begrijpen van jouw businessmodel op de agenda. Plan een of meerdere sessies en ga samen op onderzoek uit. Je zal er geen spijt van hebben!

Tip: Het boek Business Model Hacking kan je helpen om de patronen in je business model te identificeren & analyseren. Het biedt toegang tot meer dan 200 Business Model Patronen, legt er 75 uitgebreid uit en bevat talloze voorbeelden van bedrijven die een patroon toepassen.

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO

Meer over Business model, verdienmodel