Eerste hulp bij een stagnerende klantenstroom

Columns

Hoeveel procent van de bedrijven wil met de kop boven het maaiveld uitsteken? Hoeveel procent van de leiders wil dat? Wil jij dat?

Dit gebeurt veel te weinig!
Zo ziet de klant je niet!

De marktpositie van vele bedrijven en dus teams en haar medewerkers staat onder druk; en zelfs op het spel. De klantenstroom die eerst zo makkelijk op gang kwam, stagneert. En er moet worden bezuinigd. 85% van de medewerkers is niet blij met zijn/haar werk. En voelt zich onzeker. Dat voelt de klant toch?

De markt zit tegen en het gaat allemaal niet meer zo makkelijk. Okay. Maar wat doe je hieraan? Nu wordt het tijd om met kop en schouders boven de anderen uit te steken; voor ondernemerschap en om marktgericht bezig te zijn. Om nieuwe oplossingen te creëren en nieuwe initiatieven te nemen.
Dat is vaak lastig, om verschillende redenen:
• We zijn het niet gewend om ons te verkopen. Dat geldt zeker voor zorgverleners en andere diensverleners. Als we ons werk goed doen, moet het toch goed komen is de gedachte. Niet dus!
• En in Nederland zeggen we: doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg. We mogen niet met onze kop boven het maaiveld uitsteken. Dan wordt deze afgehakt. We houden niet van dat amerikaanse gedoe, dat iedereen zichzelf op de borst slaat. Toch kan het ook anders.

Wil je het verschil maken met je team en een nr. 1 marktpositie opbouwen, dan is het noodzakelijk dat je je profileert! Niet zomaar wat roepen, maar vanuit overtuiging je boodschap overbrengen en meerwaarde leveren.

Ons (primitieve) brein, waarmee we beslissingen nemen, volgt de leider. Zo is dat bij dieren, maar ook bij mensen. In een groep mensen, gaat de meeste aandacht naar de meest invloedrijke persoon. Studies laten zien dat de stemming en het gedrag van de leider direct invloed heeft op anderen: bij het nemen van beslissingen en het vinden van creatieve oplossingen.

Word dus een autoriteit/leider op jouw gebied en dan zullen klanten vanzelf naar jou toe komen.

Zo zien anderen je als een leider en autoriteit

1.Heb een duidelijke en bezielende boodschap. Wat heb jij als bedrijf, als team, als individu de wereld te bieden? Wat wil jij bijdragen? Denk bijvoorbeeld aan Nelson Mandela: vrijheid en vrede voor de blanken en zwarten.Maar ook Dove: iedere vrouw is mooi: wij dragen bij aan het zelfvertrouwen. En Diabeter: wij geven jongeren met diabetes een betere toekomst.

2.Deel je kennis en laat jouw boodschap weten. Dit is de tijd om jouw kennis met een grote groep anderen te delen. De social media zijn niet zomaar uitgevonden
;-). Zo kunnen mensen zien en ervaren wat jij te bieden hebt, maar ook of dit bij ze aansluit. Zo krijg je de groep klanten die echt bij je past. En bouw je een netwerk op van mensen die hier interesse in hebben en bij jou (en jouw boodschap) willen horen.

3.Gedraag je hier elke dag naar. Echtheid en puurheid is waar klanten onbewust voor kiezen. Alles moet met elkaar kloppen. Dat geeft vertrouwen. Zoals het cateringbedrijf dat aangeeft altijd naar haar klant te luisteren. En als routine elke dag om 9 uur drie klanten belt om te vragen hoe tevreden ze waren met de laatste levering.

4.Ga de interactie aan met de klant. Vraag en luister naar hun problemen en ideeën. Geef ze volle aandacht. Zo voelen ze zich betrokken en serieus genomen. En bouw je een band met ze op en ‘volgen’ ze jou.

Natuurlijk kan je pas een autoriteit worden als je weet wat jouw expertise is. Als je weet waarvoor en waarom klanten juist bij jou moeten komen en niet bij een ander. Specialisatie is HOT.  Zie hiervoor ook het artikel ‘1000 dingen doekje of ondernemende expert

Veel succes!, Karin van Zuilen

Karin van Zuilen is auteur van de gratis cursus Meer tijd en energie in 5 stappen

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Helen Bakker
Beste Karin,
Ben ik een autoriteit op mijn gebied? Zeker!
Heb ik mijn klanten wat te bieden? Absoluut. Meer dan 30 jaar werkervaring, waarvan de laatste 10 voornamelijk als HR professional en met een degelijke secretariële achtergrond kan ik de (directie-)secretaresse van de onderneming die HR vaak in haar pakket heeft, in 1 dag bijscholen en zorgen dat zij de HR-taken in haar portefeuille professioneel en met compassie kan uitvoeren.

Ik beschik over een aantal producten die een ondernemer geld kunnen besparen, alleen laat dat zich niet direct zien. En kom dan in deze crisis maar eens bij ondernemers aan tafel. Zeker mijn doelgroep: organisaties tot ca. 40 medewerkers.
Iedereen is te druk om zelf het hoofd boven water te houden en heeft geen tijd om rustig naar mijn verhaal te luisteren, laat staan om zich te realiseren dat het wel degelijk van belang is om je personeelsdossiers goed op orde te hebben.

Ik bied mijn personeelsscan zelfs gratis aan, om deze ondernemers van mijn professionaliteit te overtuigen, maar zelfs dat lukt niet.

Tips? Ik hoor ze graag!

Hartelijke groet,
Helen Bakker
Walter Jongenelis QC.
Hallo Karin,

We zijn het volledig eens. Zelf zeg ik altijd dat het oude dirigerende leiderschap passend bij de machineburocratie en het industriële tijdperk met macht op afstand steeds meer van zijn glans begint te verliezen en plaats moet maken voor leiderschap vanuit passie gericht op motivatie, samen het verschil maken en op facilitering.

Ga uit van de kracht van het geheel en benut optimaal de verschillende kwaliteiten van de teamleden. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen ontwikkelen en gezamenlijk vanuit hun passie met ruimte voor creativiteit en het stellen van prioriteiten binnen de doelstelling van de organisatie hun prestaties kunnen verrichten.

Leiderschap moet gericht zijn op verbinding door bezieling van gelijkgestemden met dezelfde passie en dromen. Laten we afstappen van het robotiseren van de mens en de mens gaan benutten als MENS.

Leiderschap moet taakgericht en mensgericht zijn en in harmonie met de doelstellingen van de organisatie en de intrinsieke persoonlijke doelstellingen van de mens. Werk aan doelcongruatie.

Zorg voor duidelijke communicatie en voldoende feedback, wees aanwezig om faciliterend te zijn en niet belemmerend of hinderlijk. Niet de leidinggevende is het belangrijkste , doch de mens die werkelijk bijdraagt aan de versterking van de economische structuur van het bedrijf,

Een leuk artikel.

Walter Jongenelis QC.

Applicontrol Controllerservice
Andries F. Bongers
Ik mag graag over mijn werk praten, want ik vind mijn werk interessant. Maar eerst vraag ik altijd aan de ander wat deze voor werk doet. Echt geinteresseerd. Je krijgt vaak een enthousiast antwoord, maar soms ook "we gaan nu toch niet over werk praten, zeg!" . Van de laatste categorie weet je dan meteen hoe ze over hun werk cq werkgever denken.
Het zijn dus niet de actieplannen, die medewerkers aanzetten om het eigen bedrijf te verkopen, maar hun enthousiasme over hun eigen werksituatie, dat inspirerend en vanzelfsprekend werkt.

Meer over Acquisitie