Let´s Jazz!

Columns

Dag informatietijdperk, hallo concepttijdperk. In 2009 kondigde Daniel H. Pink het nieuwe tijdperk al aan. In zijn Huizinga-lezing (2013) hield Bas Heijne een betoog over een betoverde wereld. Jan Jonker onderzoekt nieuwe business modellen van de WEconomy. De Jugaad-filosofie gaat over snel en innovatief handelen en wint aan aandacht. Trendvoorspellers spreken over een netwerksamenleving. We gaan samenwerken, delen, ruilen en meer waarde creëren. De individuele ‘winst’ is een belangrijke drijfveer, aldus Jonker. Samen bereiken we meer en benutten we beter.

Ik juich het nieuwe tijdperk toe. De ´stromingen in opkomst´ nodigen uit tot meer creativiteit, meer betrokkenheid en meer verbondenheid. Die meerwaarden zien we al overal. We vormen een collectief om samen energie in te kopen. Op kleine schaal ontwikkelen we nieuwe producten. Kledingruil is populair. Via miniblogs creëren we samen zelfs nieuwswaarde. We zijn allemaal uitgever geworden. En dankzij de 3D-printer worden we straks misschien ook allemaal producent en maken we onze eigen spullen.

In het concepttijdperk, de WEconomy of netwerksamenleving willen we meedoen, meepraten en meebeslissen. Het ‘maatschappelijk humeur’ zoals prof. dr. Betteke van Ruler het zo mooi heeft verwoord is kritisch, wil invloed en eigen verantwoordelijkheid. Organisaties moeten zich gedragen en doen wat ze zeggen. We willen echte verhalen. Ze mogen betoveren maar moeten wel waar zijn en verteld door echte mensen. Dan willen we ons graag verbinden.

Iedereen in de organisatie met contacten buiten de organisatie moet de ruimte krijgen om zelf te communiceren, in het moment en daar waar dat relevant is.

Om menselijke interactie te stimuleren is een andere communicatie-managementstijl nodig. Een verticale inrichting van de communicatie werkt belemmerend en kost te veel tijd.

Bovendien kan één afdeling lang niet meer alle (online) touwtjes in handen houden. Maar, als iedereen mee communiceert en rechtstreeks interacteert met gelijkgestemden in de hangouts van keuze, krijgt de individuele ´winst´ waar Jan Jonker over spreekt, meer merkwaarde.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

diane
Leuk en herkenbaar blog Irma over de trends van samen doen en netwerken. Ook ik zie tijdens het marktonderzoek dat ik voor Verse Peper uitvoer de "delen is vermenigvuldigen trend". Niet alleen de producenten gaan hier iets van merken, maar ook dienstverleners. Een interessante richting die nieuwe kansen en meerwaarde voor ons allemaal kan bieden.
Dit betekent dat bedrijven zich anders moeten opstellen willen zij hier de vruchten van plukken. Groeten Diane Siemelink Verse Peper.

Meer over Corporate communicatie