Dag informatietijdperk, hallo concepttijdperk. In 2009 kondigde Daniel H. Pink het nieuwe tijdperk al aan. In zijn Huizinga-lezing (2013) hield Bas Heijne een betoog over een betoverde wereld. Jan Jonker onderzoekt nieuwe business modellen van de WEconomy. De Jugaad-filosofie gaat over snel en innovatief handelen en wint aan aandacht. Trendvoorspellers spreken over een netwerksamenleving. We gaan samenwerken, delen, ruilen en meer waarde creëren. De individuele ‘winst’ is een belangrijke drijfveer, aldus Jonker. Samen bereiken we meer en benutten we beter.
Ik juich het nieuwe tijdperk toe. De ´stromingen in opkomst´ nodigen uit tot meer creativiteit, meer betrokkenheid en meer verbondenheid. Die meerwaarden zien we al overal. We vormen een collectief om samen energie in te kopen. Op kleine schaal ontwikkelen we nieuwe producten. Kledingruil is populair. Via miniblogs creëren we samen zelfs nieuwswaarde. We zijn allemaal uitgever geworden. En dankzij de 3D-printer worden we straks misschien ook allemaal producent en maken we onze eigen spullen.
In het concepttijdperk, de WEconomy of netwerksamenleving willen we meedoen, meepraten en meebeslissen. Het ‘maatschappelijk humeur’ zoals prof. dr. Betteke van Ruler het zo mooi heeft verwoord is kritisch, wil invloed en eigen verantwoordelijkheid. Organisaties moeten zich gedragen en doen wat ze zeggen. We willen echte verhalen. Ze mogen betoveren maar moeten wel waar zijn en verteld door echte mensen. Dan willen we ons graag verbinden.
Iedereen in de organisatie met contacten buiten de organisatie moet de ruimte krijgen om zelf te communiceren, in het moment en daar waar dat relevant is.
Om menselijke interactie te stimuleren is een andere communicatie-managementstijl nodig. Een verticale inrichting van de communicatie werkt belemmerend en kost te veel tijd.
Bovendien kan één afdeling lang niet meer alle (online) touwtjes in handen houden. Maar, als iedereen mee communiceert en rechtstreeks interacteert met gelijkgestemden in de hangouts van keuze, krijgt de individuele ´winst´ waar Jan Jonker over spreekt, meer merkwaarde.
Gerelateerde artikelen

Allemaal projectie
Jacco van Uden

Nieuw organiseren volgens virtuele principes
Hugo Meijers

Nieuwe communicatie en samenwerkingstools voor uw organisatie
Actueel MNGMNTST

Generatie Y: sta jij zelf innovatie in de weg?
Martine Verweij

Organiseren van verbindingen
Edwin de Bree

De regels van het spel veranderen
Mark Tigchelaar

Succesvol Kennismanagement: afstemming op Intranet
Jeroen Steginga

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Dit betekent dat bedrijven zich anders moeten opstellen willen zij hier de vruchten van plukken. Groeten Diane Siemelink Verse Peper.