Uitdijende stafafdelingen die een zelfbevestigende complexiteit creëren waarbij de klant uit het oog wordt verloren. Een ongewenst gevolg van de introverte dynamiek die op hoofdkantoren kan ontstaan door een doorgeslagen focus op het middel ten opzichte van het doel. Situaties waarbij de ondersteunende expertises, zoals Legal, Compliance, Risk en HR, belangrijker zijn geworden dan het primaire proces. In dit artikel worden 3 concrete tips aangedragen om dit te voorkomen. Centraal daarbij staat het creëren van ‘poreuze grenzen’. Open organisatiegrenzen die ervoor zorgen dat positieve voorbeelden naar binnen worden gehaald en ongewenste aspecten worden afgestoten.
Dikke ‘muren’ als oorzaak
Hoofdkantoren zijn interessante verschijnselen. Niet zelden ontstaat er op de centrale vestiging van be...
Vg
Tony de Bree
Twitter: @tonydebree & @dagboekbankier.
Terugdringen complexiteit begint met eenvoudiger woorden.
Ofwel: Weet je wel wat de functie is van de stafdienst in de onderneming? Ofwel: Wat is het primaire proces van de stafdienst? Ofwel een pleidooi voor functie- en systeemdenken (a la Jan in 't Veld) dat kan helpen dingen duidelijk te maken. En als je dan ook nog de kosten en waardetoevoeging daarvan in kaart hebt, ben je al heel ver, is mij al diverse malen gebleken. Daar zijn goede instrumenten voor beschikbaar, die op zich helemaal niet zo complex zijn. Maar de toepassing van die "expert-instrumenten" wel met de juiste manieren van verandering, zodat mensen betrokken blijven.