Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Een goede column. Wel veel moeilijke en wollige woorden. Een veel betere, rationele benadering die hier goed bij aansluit is de benadering van de organisatie economie en waarom je al dan niet bepaalde functies in een hoofdkantoor onderbrengt. Dan wordt het allemaal wat concreter en kun je je gedachten operationaliseren als onderdeel van een structureel transformatie- of veranderproces.

Vg
Tony de Bree
Twitter: @tonydebree & @dagboekbankier.

vroeger noemden we dat: “stafafdelingen die elkaar van het werk houden”
Terugdringen complexiteit begint met eenvoudiger woorden.
Ofwel: Weet je wel wat de functie is van de stafdienst in de onderneming? Ofwel: Wat is het primaire proces van de stafdienst? Ofwel een pleidooi voor functie- en systeemdenken (a la Jan in ’t Veld) dat kan helpen dingen duidelijk te maken. En als je dan ook nog de kosten en waardetoevoeging daarvan in kaart hebt, ben je al heel ver, is mij al diverse malen gebleken. Daar zijn goede instrumenten voor beschikbaar, die op zich helemaal niet zo complex zijn. Maar de toepassing van die “expert-instrumenten” wel met de juiste manieren van verandering, zodat mensen betrokken blijven.

Een zeer herkenbaar verhaal die ik zeker ook uit de praktijk herken. Ik worstel alleen met de vraag hoe je nu als organisatie er voor zorgt dat er op de juiste momenten teruggevallen wordt op de centraal gepositioneerde specialisten. Ik zie te vaak op decentraal niveau onvoldoende kennis om de problematiek te overzien. Te vaak zie ik managers decentraal alleen maar focussen op het zelf doen. De praxismentaliteit van:”als ik het zelf doe weet ik dat het goed gebeurt”, wat vaak nogal de vraag is. Neem bijv. Het onderwerp inkoop. Decentraal koopt het zelf, dat kost tijd en dus geld en er komen dan tig facturen binnen van tig verschillende leveranciers. Er wordt niet nagedacht over consequenties als inkoopkosten, leveringsbetrouwbaarheid en garantie. Het is een duivels dillema.

Dit artikel lijkt me iets uit het midden van de jaren tachtig. Ik zie eerder anorexia als het bijvoorbeeld gaat om HR-capaciteit. Ben zeer benieuwd naar voorbeelden van organisaties waar dit nog geldt (Nyenrode?). Heb t idee dat bij de meeste grote organisaties al jaren geleden benchmarks zijn uitgevoerd en veel staf-functies zijn wegbezuinigd.

[…] eenheden met een grote mate van autonomie. De inzet van staffuncties en de rol van het hoofdkantoor gaan grotendeels weer terug naar de lijn. Waar nodig wordt de lijn versterkt, on- demand met een […]

Toon alle 5 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of