John de Mol moet Shakespeare lezen

Columns

Het boterde niet echt tussen het Talpa van John de Mol en de Telegraaf Media Groep. Het was bepaald ook geen liefde op het eerste gezicht tussen Anthony Burgmans van Akzo Nobel en Michael McGarry van PPG. Het is dan ook niet vreemd dat deze overnames mislukten. En dat is maar goed ook. Fusies en overnames zijn zelden een succes. De oorzaak? Een gebrek aan liefde!

De Mol heeft nog niet geaccepteerd dat liefde niet te koop is en het is niet uit te sluiten dat de vete tussen PPG en Akzo in de toekomst weer oplaait. Ik adviseer ze om Shakespeare in de hand te nemen want hij is een voortreffelijke M&A-consultant. Voor hem is liefde een voorwaarde om tot elkaar te komen. Maar er zijn valkuilen en het is geen garantie tot succes. De kalverliefde tussen BPost en PostNL bijvoorbeeld, leidde niet tot vaste verkering. Beide bedrijven hebben Shakespeare wél gelezen en gebruikten zelfs letterlijk de codenamen Romeo (BPost) en Julia (PostNL) in het project dat de toepasselijke naam ‘Verona’ kreeg. En toch ging het mis en was de liefde plotseling voorbij. Shakespeare adviseert het volgende aan iedereen die een beetje verliefd is op een ander bedrijf en een overname of een fusie overweegt.

‘Speak low, if you speak love’
Daar hielden de voormalige vrienden van de posterijen zich goed aan. De voorbereidende gesprekken vonden in het diepste geheim plaats. Als een ware Romeo en Julia troffen ze elkaar in een geheim liefdesnest om elkaar voorzichtig te ontdekken. Wees voorzichtig met wat en waar je iets tegen elkaar zegt. Maar vooral: meen het!

‘Love is too young to know what conscience is’
Verliefdheid kan ervoor zorgen dat normen en waarden voor even opzij worden geschoven. Terwijl die nu juist zo belangrijk zijn bij het slagen van een overname. Gedeelde normen en waarden zijn een voorwaarde om twee culturen met elkaar te verbinden. Hou je geweten zuiver. Be like Juliet.

‘I was adored once too’
Bewondering is een mooi maar geen doorslaggevend argument om een bedrijf over te nemen. Een Duitse topman zei ooit over een door hem overgenomen Nederlands kroonjuweel dat het zijn ‘love baby’ was. Dat schept hoge verwachtingen bij de andere partij. Twee jaar later failliet zijn hoort daar niet bij. Weet wat de bron van je affectie is. Het kan dodelijk zijn. Vraag maar aan Romeo.

‘Love hath made thee a tame snake’
Hoe verliefd je ook bent op de ander, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de beste deal eruit sleept voor je bedrijf. Ook al is het verlangen om samen te zijn heel erg groot. Neem vertrouwelingen mee die je met beide benen op de grond houden - en geef ze mooie codenamen, zoals Benvolio en Mercutio.

‘I did love you once’
Soms is de verliefdheid van voorbijgaande aard en brengt die o zo rationele due diligence zaken aan het licht die de liefde laat bekoelen. Neem dan afstand. Ga niet samen verder om wat er ooit eens was. Het gaat niet werken. Echt niet.

Om een fusie of een overname tot een succes te maken is verliefdheid nodig. Bij beide partijen. Een Romeo én een Julia.

Verliefdheid is emotie, energie, vitaliteit en aandacht voor elkaar. Dat is precies wat je nodig hebt voor een lang en gelukkig huwelijk.

Dat ontbrak bij zowel Talpa en TMG als PPG en Akzo. Liefde laat zich niet dwingen en het belangrijkste advies van Shakespeare aan De Mol en McGarry is dan ook: stel eerst een simpele vraag voordat je een overname overweegt. Zoals deze: ‘What think you of falling in love?’.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Samenwerking tussen organisaties