Wat zijn de 10 regels in de Kaizenfilosofie?

Kaizen stelt procesgericht denken tegenover resultaatgericht denken en heeft deze vervat in 10 regels:
  1. Standards: werk met en volgens voorschrift.
  2. Treasures: beschouw problemen als kansen tot verbetering.
  3. Go to gemba: haal informatie daar waar het gebeurt.
  4. Facts: ga uit van feiten.
  5. 5 x W en 1 x H: vraag Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
  6. PDCA: werk planmatig.
  7. 3 x Mu: voorkom verspilling (muda), controleer afwijkingen (mura), beheers inspanning (muri).
  8. 5 x S: seiri, seiton, seiso, seiketsu, shitsuke: orde en netheid op de wekplek.
  9. Discipline: kom afspraken na.
  10. Do It: werk volgens deze regels.
Kaizen waardeert eigenschappen van medewerkers als vlijt, moreel, inzet, betrokkenheid en strijdgeest evenzeer als de resultaten die zij bereiken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.