Onder welke voorwaarden krijgt een werknemer in dienst van een payrollbureau ontslag?

Werknemers die via een payrollbureau werkzaam zijn hebben per 1 januari 2015 dezelfde ontslagbescherming als werknemers in vaste dienst. Een werknemer die via een payrollbureau bij een organisatie werkzaam is, is niet in dienst. Het payrollbureau gaat een arbeidsovereenkomst met de payroller aan en is juridisch gezien de werkgever. Dit betekent dat het payrollbureau ook eventueel ontslagvergunning moet bij UWV aanvragen voor de payroller. Op dit moment verkrijgt het payrollbedrijf de ontslagvergunning nog vrij gemakkelijk.
UWV beoordeelt het ontslag van een payroller dan namelijk op basis van dezelfde criteria als vaste werknemers. Dit heeft ook gevolgen voor de opdrachtgever. Trekt deze de opdracht in omdat er onvoldoende werk is voor de payroller, dan moet worden aangetoond dat het laten vervallen van deze arbeidsplaats noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. Wordt de opdracht ingetrokken omdat er sprake is van disfunctioneren, dan krijgt het payrollbedrijf alleen een ontslagvergunning als aan de algemene voorwaarden voor ontslag wegens disfunctioneren is voldaan.
Deze ontslagregels gelden alleen voor arbeidsovereenkomsten die op of na 1 januari 2015 ingaan. Per 1 juli 2015 gelden de regels ook voor lopende overeenkomsten tussen het payrollbureau en de payroller.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 299 vragen en antwoorden over Arbeidsovereenkomsten.