Welke financiële maatstaven zijn goede indicatoren?

Bernard Marr, auteur van het boek ‘25 Need-to-Know Key Performance Indicators’ licht zeven indicatoren uit die voor vrijwel ieder bedrijf van groot belang zijn:
  1. Omzetontwikkeling - Het bijhouden van deze KPI stelt in staat om te zien wanneer, hoe en waarom de omzet toe- of afneemt en geeft een indicatie welke maatregelen moeten worden genomen om een opwaartse trend te stimuleren. Daarnaast kan een gunstige ontwikkeling van de ‘top line’-groei nuttig zijn voor het aantrekken van investeringen. De top line (omzet) is minstens zo belangrijk als de bottom line (winst). Winstgevendheid kan namelijk toenemen doordat de kosten als gevolg van schaalvoordelen dalen.
  2. Nettowinst - Winst is nodig voor groei en voor het belonen van aandeelhouders die (groei)kapitaal hebben verstrekt. Toch is het van belang om winst niet de enige maatstaf. De onderstaande indicatoren zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de winstgevendheid een duurzaam karakter heeft.
  3. Nettowinstmarge - Dit is de nettowinst uitgedrukt als percentage van de omzet. Het geeft antwoord op de vraag: ‘Hoeveel winst genereren we op elke euro omzet?’. Deze maatstaf geeft grip op de relatie tussen de geldstroom die binnenkomt en welk gedeelte van deze geldstroom binnen het bedrijf moet worden gehouden. Wanneer de winstmarges laag zijn kunnen geringe veranderingen in de handelsomgeving leiden tot een drastische winstterugval. Het monitoren van deze indicator over een langere tijd helpen te bepalen of het verlagen van kosten dan wel het verhogen van omzet de gunstigste invloed op de winstcijfers heeft.
  4. Brutowinstmarge - Het percentage van de omzet dat kan worden uitgedrukt als de brutowinst. De brutowinstmarge is dus het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs van een product/dienst. Wanneer de brutowinstmarge te laag is, betekent dit dat de kosten voor de productie van de goederen of het leveren van de diensten te hoog is. Investeerders zien in een stabiele brutowinstmarge een teken dat het businessmodel duurzaam is en niet te veel afhankelijk is van externe factoren, zoals materiaalkosten.
  5. Operationele winstmarge - De operationele methode is een goede manier om de efficiëntie te meten: welk deel van de omzet blijft over als de operationele kosten zijn betaald? (Berekening: Deel het operationele inkomen door de omzet). Vergelijk dit cijfer met dat van de concurrenten om zo te zien wie vergelijkbare goederen of diensten het meest efficiënt levert. 
  6. Return on investment/rendement op investeringen (ROI) - Meet het rendement op investering(en). In hoeverre geeft een investering inkomsten? Geeft informatie op de vraag in welke delen of projecten het beste kan worden geïnvesteerd.
  7. Cash conversion cycle - Geeft inzicht in de snelheid waarmee investeringen worden omgezet in winst; de cash conversion cycle wordt gemeten in het aantal dagen. Veel bedrijven zijn niet in staat om extra investeringen terug te verdien, bijvoorbeeld omdat de klantenaanwas tegenvalt of dat ze onvoldoende liquide middelen hebben om doorlopende kosten te dekken. Door goed in de gaten te houden met welke snelheid uitgaven resulteren in extra inkomsten via verkopen kan ervoor worden gezorgd dat er afdoende kasreserves zijn. Zo gaat het te laat betalen van rekeningen vaak gepaard met extra kosten die de winstgevendheid drukken. Een kortere cash conversion cycle geeft een grotere liquiditeit en daarmee minder noodzaak voor bankkredieten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Balanced Scorecard.