Wat betekenen de oorzaak en gevolg relaties tussen strategische doelstellingen?

De samenhang, en daarmee de balans, tussen de strategische doelstellingen wordt weergegeven in logische oorzaak en gevolg relaties. Als voorbeeld een logistieke dienstverlener: om het bedrijfsresultaat te verbeteren (financieel perspectief) is het nodig om de klantloyaliteit te verhogen (klantperspectief). Om de klantloyaliteit te verhogen is het noodzakelijk de tijdigheid van leveren te verbeteren (klantperspectief). Om tijdig te kunnen leveren moeten de doorlooptijden worden beheerst en de kwaliteit van de logistieke processen worden verbeterd (interne processen perspectief). Om de logistieke prestaties te verbeteren is het nodig dat de logistieke competenties worden verbeterd (leren en groei-perspectief). Alle voorgaande doelstellingen hangen op logische wijze met elkaar samen. Zou er één worden weggelaten, dan is de balans weg en wordt het uiteindelijke doel, het verbeteren van het bedrijfsresultaat niet bereikt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Balanced Scorecard.