Wanneer moet er een betaling worden aangemeld bij de BKR?

Partijen die consumenten iets verkopen op afbetaling of met betaling achteraf, verlenen de klant in feite krediet. Dit moest altijd al aangemeld worden bij het BKR, maar sinds december 2016 is door een aanpassing in de Wet op het financieel toezicht het grensbedrag verlaagd van € 500 naar € 250 (en langer dan een maand). Hierdoor worden vooral webwinkeliers gedwongen na te denken over hun opstelling bij betalingen. Ze hebben bijvoorbeeld de verplichting om een optie te hanteren waarbij de klant achteraf kan betalen. Daar kunnen ze aan tegemoetkomen door betalingen met een creditcard of onder rembours aan te bieden. Als ze de optie bieden om gespreid te betalen, zal dit ertoe leiden dat ze klanten eerder bij het BKR moeten aanmelden. Vanaf 1 mei 2017 geldt dat ook voor telefoons op afbetaling. Bij het verlenen van krediet moeten winkeliers aan hun commercials ook verplicht de zin 'Geld lenen kost geld' toevoegen.
Door de verlaagde kredietlimiet zijn er meer klanten waar webwinkels een BKR-registratie voor moeten regelen. Ze moeten dan zelf investeren in een goed risicomanagement-systeem, of in zee gaan met een partij die winkeliers het hele ‘achterafbetalen-traject’ uit handen neemt. Ook zullen winkels meer werk moeten maken van het aanpassen van BKR-registraties als deze onterecht of onjuist waren.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 184 vragen en antwoorden over Debiteurenbeheer.