Op welke manieren zijn betalingsprocessen te digitaliseren?

Digitalisering van het betaalproces helpt om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om snel te betalen. Ook hoeft de status van betaling niet handmatig te worden gecontroleerd, niet meer worden nagebeld en ontstaat er minder overdracht naar incassobureaus. Als de klant vergeet te betalen, dan ontvangt deze automatisch een herinnering, met opnieuw een betaallink. In die link zijn de betaalkenmerken al vooraf ingevuld, zodat de betaling eenvoudig aan de openstaande vordering wordt gekoppeld, en verlaagt deze werkwijze zo ook de kans op storneringen of betaalfouten.

Digitaliseringsopties voor het order-to-cash-proces zijn:
  1. Automatische betaallink - Zodra de klant op de betaallink klikt, staat het bedrag, het bankrekeningnummer en het betaalkenmerk al ingevuld op de betaalpagina. Het enige dat de klant nog hoeft te doen, is akkoord te geven.Als bijvoorbeeld een automatische incasso mislukt, dan stuurt de crediteur een herinnering met betaallink per sms. De klant kan dan met een druk op de knop betalen;
  2. Eenmalige betalingen - Ook zonder webshop kunnen betalingen via een check-out-pagina met een betaallink of via een landingspagina lopen, afhankelijk van de relevantie voor de klant;
  3. Digitale rechtsgeldige machtiging - Bij abonnementen, in de B2B en bij online dienstverlening vinden veel herhaalaankopen plaats. Het automatiseren van deze recurring payments kan dan handig zijn, bijvoorbeeld via een digitale rechtsgeldige machtiging. Hierbij wordt een machtiging klaargezet en de klanten uitgenodigd om deze via hun eigen veilige internetbankierenpagina goed te keuren. De klant doorloopt vervolgens een betaalproces dat lijkt op die van iDEAL en geeft op deze manier snel en gemakkelijk een doorlopende machtiging af;
  4. Gemiste automatische incasso - Er kunnen een aantal redenen zijn waardoor de incasso mogelijk niet lukt. Zo kan de klant op het moment van afschrijving niet voldoende saldo op zijn rekening hebben staan of is de rekening geblokkeerd voor incasso. In dat geval heeft een hernieuwde poging tot afschrijving weinig zin, maar kan de klant beter een alternatieve betaalmethode worden geboden, door bijvoorbeeld een betaallink te sturen. Achter een betaallink staat een check-out, vergelijkbaar zoals bij webwinkels. Een betaallink kan ook doorgestuurd worden naar iemand anders die de betaling verricht;
  5. Voorkeur per doelgroep - Stem de digitale betaalmogelijkheden zo goed mogelijk af op de voorkeuren (smartphone, betaallink in mail?) van de doelgroep. Dit kan varieren van betalingen via smartphone, een betaallink via de mail, zodat de betaling kan worden verricht op laptop of tablet, nieuwe betaalmethoden (zoals Klarna, AfterPay of Payconiq) of een factuur per post. Zorg  dat laatste geval voor een QR-code. Die kan de klant vervolgens scannen met de smartphone, waarna de betaling wordt afgerond via de eigen internetbankier-app, en methode die steeds meer goede doelen bijvoorbeeld al toepassen op collectebussen.
Veel B2B-betalingen vinden nu nog plaats via een ‘ouderwetse’ papieren factuur (of verstuurd als pdf-bestand in een e-mail). Betalingen kunnen sneller plaatsvinden door een betaaluitnodiging per mail en te sturen met daarbij een betaallink of betaalknop. De factuur kan desgewenst in de bijlage.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 184 vragen en antwoorden over Debiteurenbeheer.