ManagementSite
Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
Word pro Login
Kennisbank
Zie overzicht
01
B
Bestuur

Bestuurlijke inzichten en praktijkervaringen over visie, strategie, sturen op verantwoordelijkheid en bestuurlijke wijsheid. Ook de belangrijke bestuurlijke valkuilen zoals: verhuftering, bestuurlijke drukte, organisatierot en het spel om poen en prestige. Tips en ideeen voor goed bestuur.

02
I/T
Innovatie / transitie

Wat is innovatie? Hoe innovatie realiseren?  Sociale innovatie en een innovatief businessmodel. Zelforganisatie 'klein binnen groot'. De transitie naar een zelfsturende organisatie. Distributie van zeggenschap en verantwoordelijkheid naar het laagste niveau in een organisatie waar een vakkundig besluit genomen kan worden.

03
M
Management

Wat werkt echt? De meest recente inzichten en ervaringen mbt de belangrijkste management onderwerpen, zoals Concurrentiekracht, Corporate communicatie, Digitale transformatie, Leiderschap, Missie en visie Tips, tools, en business cases voor beter managen en organiseren.

04
MW
Mens en Werk

De balans om het leven en werken goed in te richten. Zingeving, talentontwikkeling en sport helpen. Organisatierot, verhuftering en het spel om poen en prestige zetten op het verkeerde been. Hoe met al die tegenstrijdige krachten omgaan? Hier vindt u een uitgebreid arsenaal aan inzichten en ervaringen over tal van belangrijke onderwerpen mbt mens en werk.

05
PE
Persoonlijke Effectiviteit

Ken Uzelf! Elke dag zijn er situaties waarin het aankomt op uw persoonlijke effectiviteit. Lastige onderhandelingen, een presentatie voor een kritisch publiek, een vergadering die uit de hand loopt, een acquisitie gesprek waar u tegenop kijkt. Doe uw voordeel met de handreikingen binnen de kennisbank.

06
VS
Vakgebieden en Sectoren

Volg de laatste ontwikkelingen binnen uw vakgebied of in uw sector.  Ontwikkel Strategisch HRM, De rol van de financieel manager. De slaagkansen van ICT projecten? Ieder zijn eigen specialisme en vaardigheden. Volg de laatste trends voor elke professional.

Besturen en organiseren Bureaucratie Business case Concurrentiekracht Corporate communicatie Corporate governance Fusie Globalisering Kernwaarden Kritische succesfactoren Leiderschap Marketingplan Missie en visie Netwerkorganisatie Ondernemingsplan, businessplan Organisatiecultuur Bedrijfskunde & Organisatieontwerp Reputatie management Samenwerking tussen organisaties Strategie ontwikkeling en uitvoering
Business model, verdienmodel Continue resultaatverbetering Digitale transformatie Disruptie Duurzaam ondernemen Innovatie Innovatief organiseren Kennismanagement Sturen op verantwoordelijkheid Agile werken en Wendbaarheid Zelforganisatie en zelfsturende teams ICT projectmanagement bij de overheid ChatGPT-4
Balanced Scorecard Competentie management Complexiteit versus eenvoud in organisaties Crisismanagement Internet en uw bedrijf IT en Business Klachtenmanagement Klantgerichtheid Kwaliteitsmanagement Lean management en werken Management cases Management Development Management modellen Ondernemerschap Oplossingsgericht managen Outsourcing en off-shoring Performance management Prestatie indicatoren Projectmanagement Rijnlands Organiseren Risicomanagement Scrum - Agile Slimmer werken Verandermanagement Weerstand tegen verandering
Betrokkenheid, commitment Burn-out, stress, werkdruk De Menselijke maat Diversiteit in organisaties Ethiek, integriteit, moreel kompas Het Nieuwe Werken Het spel om poen en prestige Hufters op de werkvloer Investors in People Scholing en werk Seks en werk Social Media in en om de organisatie Solliciteren, recruteren SportManagement Talent ontwikkeling Verwaarlozing en organisatierot Werkvloer Work-Life Balance Zingeving in werk en organisatie
Accountmanagement Acquisitie Assessment Beoordelen Beter Schrijven Coaching Conflicthantering / Mediation Creativiteit Emotie management Feedback Gedragsverandering Interne communicatie en samenwerking Leiding ontvangen Leidinggeven Onderhandelen Personal Branding Presentatie Probleemoplossing en besluitvorming Professionalisering Sociale vaardigheden Team ontwikkeling Vergaderen
Beter inkopen Detailhandel & retail Familiebedrijven Financieel management Human Resources Management ICT & Internet Logistiek & Supply chain management Non-profit Onderwijs Online Marketing Organisatieadvies en consultancy Overheid Personeelsbeleid Sales / Verkopen Zakelijke dienstverlening Zorg
Netwerk
Zie overzicht
De praktijk van het jonge leiding geven Het einde in logistiek De management trendwatcher De management almanak Forum slimmer werken en sociale innovatie Uw dagelijkse marketing prikkel
Jonge Bazen
De praktijk van het jonge leiding geven

Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken.  Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen.  Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.  

Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken.  Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5. 

Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens  niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden. 

Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com 

27 mei‘25
IMG 8399

'We halen hem uit zijn managersrol'...o ja, kan dat zomaar?

Bert Overbeek
143
0
24 mei‘25
IMG 1787

Humor is een serieuze tool in organisaties (en daarbuiten!)

Bert Overbeek
93
0
8 mei‘25
IMG 1375

Vijf bezwaren tegen de obsessie van meetbaarheid

Bert Overbeek
109
0
De Laatste Meter
Het einde in logistiek

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

13 jun.‘25
Screenshot 2025 06 13 at 08.37.43

ACM Post- en pakketmonitor 2024: meer pakketten, minder post én dalende betrouwbaarheid

Walther Ploos van Amstel
27
0
Duurzaam ondernemen
11 jun.‘25
Screenshot 2025 06 11 at 07.36.13

Grofvuil in Amsterdam: van ergernis naar kans?

Walther Ploos van Amstel
172
0
10 jun.‘25
shutterstock 1627939975

De Load Performance Indicator: dé nieuwe maatstaf voor transportefficiëntie

Walther Ploos van Amstel
30
0
Management Pro
De management trendwatcher

ManagementPro.nl, de Management Trendwatcher! ManagementPro vind je o.m. ook op X, met nog meer tips ’n trics.

Het NIEUWE alweer 17e boek in de ManagementPro Serie is uit! “301122, Chat GPT een game changer” Beschikbaar als e-boek & hard copy 😉

ChatGPT-4
4 jun.‘25
shutterstock 2559471423

Werk 2028: overleven of opnieuw uitvinden?

Willem E.A.J. Scheepers
117
0
Diversiteit in organisaties
26 mei‘25
shutterstock 2364444539

Doorbreken van Carrièrebarrières voor Vrouwen.

Willem E.A.J. Scheepers
30
0
Sturen op verantwoordelijkheid
13 mei‘25
shutterstock 2214481291

Van onzekerheid naar vertrouwen – Psychologische veiligheid voor medewerkers Banenafspraak

Danique Scheepers
119
0
1 Minute Manager
De management almanak

De artikelen van 1minutemanager worden geschreven door Gyuri Vergouw, public speaker, organisatie-adviseur en auteur van management- en sportboeken. Meer informatie over zijn dagelijkse advieswerk kunt u vinden op www.vergouw.nl. Tot zijn kernactiviteiten rekent hij het geven van lezingen over verandermanagement, gedragsverandering, betrokkenheid en bevlogenheid, commitment en compassie. U kunt via zijn website contact met hem opnemen.

Globalisering
2 mei‘25
Franse-revolutie

Frankrijk als nieuwe inspiratiebron en moreel en cultureel kompas

Gyuri George Vergouw
512
0
Human Resources Management
10 feb.‘25
sabbatsverlof

Sabbaticals, de aantrekkelijkste arbeidsvoorwaarde?

Gyuri George Vergouw
120
1
Organisatiecultuur
9 dec.‘24
Hofnar in de organisatie

AmbteNar en ProfNar: wie anders schudt de overheid wakker?

Gyuri George Vergouw
174
0
InnovatiefOrganiseren.nl
Forum slimmer werken en sociale innovatie

Blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

Digitale transformatie
1 jun.‘25
ChatGPT Image Jun 2, 2025, 06 45 23 AM

Bedrijfswaarde van AI: Ervaringen met Copilot

Leon Dohmen
128
0
Kernwaarden
8 mei‘25
Bron: ChatGPT

Inclusiviteit is niet ‘woke’ maar noodzaak voor welvaart

Leon Dohmen
81
0
Digitale transformatie
24 apr.‘25
ChatGPT Image

Bedrijfswaarde van AI: Een digitale vergaderassistent aan tafel

Leon Dohmen
208
0
Gek Op Klanten
Uw dagelijkse marketing prikkel
9 jun.‘25
IMG 2325

Zo krachtig en zo verwaarloosd in teams: humor zou een enorme succesfactor kunnen zijn

Bert Overbeek
56
0
27 mei‘25
IMG 1751

De rijkdom van humor bij leiderschap

Bert Overbeek
101
0
24 mei‘25
682B3E26 ADA4 4B04 8713 CEF33D991C24

Geld uitgeven aan humor is jezelf verrijken

Bert Overbeek
16
0
TQL Financieel/Fiscaal Debiteurenbeheer

Welke boeken geven meer informatie over debiteurenbeheer?

Enkele titels uit het ruime aanbod:
  • Debiteurenbeheer door A. Standaar, Kluwer (2004)
  • Koop nu. betaal nooit! door Anne de Prez en Eric van den Broele, Acco (2005)
  • In ieder jaar verschijnt een nieuwe versie van het Jaarboek Credit management. Best practices, uitgegeven door het magazine Financieel Management 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 184 vragen en antwoorden over Debiteurenbeheer.

Wat is debiteurenbeheer of creditmanagement?

Wat wordt onder debiteurenbeheer verstaan? Wat zijn de voornaamste elementen van debiteurenbeheer? Dient debiteurenbeheer geautomatiseerd te zijn? Hoe lang moet u uw administratie bewaren? Mogen facturen elektronisch bewaard worden? Kunnen credit managers of debiteurenbeheerders op detacheringbasis worden aangesteld? Wat zijn de voordelen van het aantrekken van een credit manager op detacheringbasis?

Creditmanagement

Hoe speelt internet een rol in credit management? Op welke manieren zijn betalingsprocessen te digitaliseren? Hoe werkt online debiteurenbeheer? Welke stappen moet ik zetten als een factuur niet wordt betaald? Welke betaaltermijn zet ik op de factuur? Waar hangt de duur van de betalingstermijn vanaf? Wanneer verzend ik een betalingsherinnering? Wat doe ik als de betaling uitblijft na een betalingsherinnering? Hoe ziet een aanmaning of in gebreke stelling eruit? Wat is de 14-dagen brief? Wanneer zet ik een incassoprocedure in?

Betalingsvoorwaarden

Zijn betalingsvoorwaarden identiek aan algemene voorwaarden? Moet een bedrijf naar een notaris voor goede betalingsvoorwaarden? Moeten betalingsvoorwaarden gedeponeerd worden? Kan de ondernemer naar eigen inzicht zijn voorwaarden formuleren? Moeten betalingsvoorwaarden achter op de factuur afgedrukt worden? Wat wordt bedoeld met de zwarte lijst in relatie tot Algemene Voorwaarden? Kan ik volstaan met vermelding van betalingsvoorwaarden op mijn website? Wat moet er in betalingsvoorwaarden worden opgenomen? Hoe om te gaan met leveringsvoorwaarden in het internationale handelsverkeer? Wat zijn Incoterms? Wat is de rol van een opdrachtbevestiging? Is het bieden van korting op snel betalen effectief?

Kredietwaardigheid

Hoe kan ik de kredietwaardigheid van een potentiële klant beoordelen? Wat wordt bij de BKR geregistreerd? Wanneer moet er een betaling worden aangemeld bij de BKR? Is louter kredietinformatie voldoende ter beoordeling van de kredietwaardigheid? Is een kredietinformatierapport standaard qua opzet? Wanneer moet ik met aanmaningen beginnen? Wat moet ik doen als de klant niet reageert op de aanmaning? Wanneer is een persoonlijk gesprek zinvol bij wanbetaling? Wie is verantwoordelijk voor het debiteurenbeheer?

Vereisten (e)factuur

Is een digitale factuur (e-factuur) toegestaan? Aan welke formele eisen moet een factuur voldoen? Is er een standaard voor de e-factuur? Welke eisen stelt de Belastingdienst aan de e-factuur? Wat zijn voor- en nadelen van een e-factuur?

Automatische incasso/machtiging

Wat is een automatische incasso? Wat zijn de voordelen van automatische incasso? Voor welke betalingen is automatische incasso geschikt? Wat zijn de voorwaarden voor automatische afschrijving? Welke incassovormen bestaan er? Hoe regel ik een machtiging? Is een machtiging via internet geldig? Is een telefonische machtiging ook geldig? Hoe beweeg ik mijn klant tot machtiging? Kan de klant het bedrag altijd laten terugboeken? Wat zijn de nadelen van automatische incasso? Moet een onderneming een machtiging bewaren? Wat houdt de Payment Services Directive (PSD) in? Wat betekent de PSD bij het gebruik van Incasso/machtigen?

Soorten schuldeisers

Wat is de relevantie van onderscheid in soorten schuldeisers? Wat zijn separatisten? Wat zijn crediteuren met feitelijke preferentie? Wat is de positie van een preferente crediteur? Wat zijn bevoorrechte crediteuren? Wat zijn dwangcrediteuren? Wat zijn concurrente crediteuren? Wat is een boedelcrediteur? Wat is de rangorde in schuldeisers?

Betalingsgedrag

Hoe betaalt de Nederlandse consument? Hoe snel betaalt de overheid de rekeningen? Hoe wil de regering sneller betalen van facturen bevorderen? Hoe wil de EU een beter betalingsgedrag bevorderen? Hoeveel moeten bedrijven aan oninbare zakelijke vorderingen afschrijven? Wat zijn de meest gehoorde debiteurensmoezen en hoe gaat u daarmee om? Hoe snel betalen zakelijkse afnemers doorgaans? Wat is een ratio of benchmark voor betalingsgedrag? Waardoor wordt een hoge DSO veroorzaakt? Hoe is de DSO te verlagen?

Faillissementen & surseance

Wat gebeurt met een vordering als een debiteur het bedrijf, een BV, beëindigt? Wat gebeurt met een vordering als een debiteur het bedrijf, een eenmanszaak, beëindigt? Wat gebeurt met een vordering als een debiteur het bedrijf, een VOF, beëindigt? Wanneer kan een faillissement worden aangevraagd? Hoeveel bedrijven gingen er in 2020 failliet?

Rente in rekening brengen; wettelijke rente

Kan ik bij overschrijding van de betalingstermijn rente in rekening brengen? Wanneer kan de wettelijke rente bij een onderneming of overheidsinstantie in rekening gebracht worden? Wanneer kan de wettelijke rente bij een particulier of consument in rekening gebracht worden? Hoe hoog is de wettelijke rente? Kunnen partijen afspreken dat zij afwijken van de wettelijke rente? Moet er eerst worden aangemaand voordat de wettelijke rente in rekening kan worden gebracht?

Opschortingsrecht, recht van reclame, eigendomsvoorbehoud

Wat houdt het opschortingsrecht in? Wat is het recht van retentie? Wanneer komt de schuldeiser het retentierecht toe? Wat houdt het recht van reclame in? Wat wordt verstaan onder eigedomsvoorbehoud?

Incasso en incassobureau

Hoe om te gaan met betwiste vorderingen? Bestaan er betalingspieken en -dalen? Ben ik verplicht om mijn debiteur aangetekend te manen? Wanneer moet ik een incassobureau inschakelen? Wat zijn de mogelijkheden voor internationale incasso? Is het alleen zinvol voor de grotere bedragen een incassobureau in te schakelen? Hoe is de betrouwbaarheid van een incassobureau vast te stellen? Hoe kies ik een incassobureau? Bestaat er een keurmerk voor incassobureaus? Is het toegestaan om op mijn facturen stickers van het incassobureau te plakken? Wat is een incassoadvocaat? Bestaat er een beroepsvereniging van incassoadvocaten? Mag ik wanbetalers publiekelijk via websites registreren? Wat zijn incassokosten? Wanneer kunnen incassokosten in redelijkheid niet verhaald worden? Hoe hoog zijn incassokosten voor het bedrijf dat het incassobureau inschakelt? Kunnen incassokosten verhaald worden op de schuldeiser? Is de hoogte van de incassokosten voor de schuldeiser wettelijk geregeld? Hoe hoog zijn de incassokosten voor de schuldeiser in Voorwerk II? Werken incassobureaus ook op 'no pay-no cure'-basis? Kunnen incassobureaus mij ook internationaal helpen? Kan men bij incassobureaus ook online incasso-opdrachten neerleggen? Wat zijn de mogelijkheden en bevoegdheden van een incassobureau? Heeft een deurwaarder die een vordering incasseert meer bevoegdheden dan een gewoon incassobureau? Mag een faillissementsaanvraag als incassomiddel worden gebruikt? Kan een debiteur een vordering betwisten tegenover een deurwaarder of incassobureau? Is men verplicht om op sommaties van een incassobureau te reageren? Kan ik zelf internationaal een schuld innen?

Deurwaarder

Zijn alle deurwaarders hetzelfde? Bestaat er een beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders? Wat houdt de Stichting Garantiefonds Gerechtsdeurwaarders in? Wat is het werkterrein van de gerechtsdeurwaarder? Waaruit bestaat de ambtelijke dienstverlening van de gerechtsdeurwaarder? Waaruit bestaat de niet-ambtelijke dienstverlening van de gerechtsdeurwaarder? Hoe te handelen bij problemen met uw gerechtsdeurwaarder? Waar kan men een klacht tegen een gerechtsdeurwaarder indienen? Hoe hoog zijn de kosten van een deurwaarder? Wat is de procedure na het uitbrengen van een dagvaarding om voor de kantonrechter te verschijnen? Wat kan de debiteur doen wanneer hij het oneens is met wat er in de dagvaarding staat? Heb ik bij de incassoprocedure altijd een gerechtsdeurwaarder nodig? Hoe verloopt de gerechtelijke invordering? Op welke tijden mag de gerechtsdeurwaarder zijn werkzaamheden verrichten? Mag de gerechtsdeurwaarder in zijn brieven dreigen met beslaglegging of ontruiming? Het bedrag waarvoor beslag is gelegd staat niet in verhouding tot de waarde van het goed waarop beslag is gelegd. Mag daar dan beslag op gelegd worden? Mag de gerechtsdeurwaarder beslag leggen op al mijn inkomsten? Ik heb de dagvaarding nooit ontvangen want ik ben verhuisd. Is die dan wel rechtsgeldig? Hoe gaat een ontruiming in zijn werk? Een minderjarige heeft schulden en nu wordt er gedreigd met beslag op goederen van de ouders. Kan dat?

Bodembeslag

Wat betekent het leggen van een bodembeslag? Wat wordt verstaan onder 'bodem'? Kent bodembeslag beperkingen? Zijn auto's en bedrijfsvoorraden vatbaar voor bodembeslag? Wat is het doel van bodembeslag? Kan iedereen bodembeslag leggen? Wat is voor de fiscus het voordeel van bodembeslag? Heeft de fiscus met een bodembeslag voorrang op de bank die een zekerheidsstelling heeft m.b.t. een hypotheek op onroerend goed? Kan iedereen beslag leggen? Kan een goed nog verkocht of verhuurd worden nadat er beslag op gelegd is?

Factoring

Wat is factoring? Wat zijn de voordelen van factoring? Wat kost factoring? Wat zijn de nadelen van factoring? Wat zijn de nadelen van factoring? Accepteert de factoringmaatschappij elke zakelijk debiteur? Wat kost debiteurenfinanciering? Wat verstaat een factoringmaatschappij onder kredietwaardigheid? Kan elk bedrijf klant worden van een factoringmaatschappij? Wat wordt er verstaan onder debt sales? Wat is reverse factoring? Is een factoringmaatschappij altijd een bank?

Kredietverzekering

Wat is kredietverzekering? Wanneer moet ik kredietverzekering overwegen? Welke vormen van kredietverzekering bestaan er? Accepteert de verzekeringsmaatschappij elke transactie? Waarom herverzekert de Staat kredieten? Wat zijn bekende kredietverzekeraars in Nederland?

Rechtsbijstandverzekering

Wanneer is een rechtsbijstandverzekering relevant voor de ondernemer? Wanneer is een rechtsbijstandverzekering niet relevant voor de ondernemer? Wat zijn de kosten van een rechtsbijstandverzekering? Komen incassozaken vaak voor de rechter?

Voorzieningen

Wat is de verjaringstermijn van een factuur of vordering? Wanneer moet ik voorzieningen treffen voor mogelijke oninbaarheid? Wanneer moet ik vorderingen afschrijven? Kan ik de BTW van oninbare vorderingen terugvragen? Wat is de functie van een 'zwarte lijst'? Onder welke voorwaarden mag er een zwarte lijst voor wanbetalers worden aangehouden? Wie bepaalt welke afnemer er op de zwarte lijst komt? Waarom moet de ondernemer zelf actief rekening houden met met dubieuze debiteuren? Bestaan er ook landelijke zwarte lijsten van wanbetalers?

Links en literatuur

Welke links komen van pas bij debiteurenbeheer? Welke boeken geven meer informatie over debiteurenbeheer?
ManagementSite
Home Kennisbank
Opleidingen Vacatures Boeken
Netwerk
  • Over ManagementSite
  • Auteurs en columnisten
  • Redactie
  • Info auteurs & upload artikel >>
  • Abonneevoorwaarden
  • Code of conduct
  • Adverteren / contact
  • Copyrights
  • Afmelden
Hoofdredactie
  • Prof. Dr W. Mastenbroek
  • Drs G. Vergouw
Onze socials