Is een digitale factuur (e-factuur) toegestaan?

De digitale (of elektronische) factuur is al sinds 2004 wettelijk toegestaan. Het succes daarvan is groter in zakelijke omgevingen (B2B) dan in de toepassing bij consumenten. Het is de Nederlandse banken echter nog niet gelukt om consumenten massaal aan de digitale factuur te krijgen. Ze probeerden via Finbox, een electronische brievenbox binnen internetbankieren, consumenten te laten overstappen van acceptgiro's naar digitale facturen. Hoewel ruim een half miljoen mensen Finbox probeerden, ging het gebruik snel achteruit. Zo sterk zelfs, dat ING in oktober 2015 aankondigde ermee te stoppen. Dat is een probleem voor de banken – die hadden afgesproken dat de acceptgiro, nog steeds zo’n 175 miljoen keer per jaar gebruikt, in 2019 moet worden afgeschaft (dit besluit is inmiddels voor onbepaalde tijd uitgesteld, red.).
Gaat het in B2C en G2C moeizaam, het gebruik van e-invoicing in het B2B-betalingsverkeer neemt de laatste jaren toe, ook als gevolg van het streven naar administratieve lastenvermindering.
De bestaande toepassingen waarmee elektronisch kan worden gefactureerd, bieden nog lang niet allemaal de mogelijkheid om zowel inkomende als uitgaande facturen elektronisch te verwerken. De meeste online boekhoudpakketten kunnen dat overigens wel. Via e-invoicing zal ook supply chain financing (SCF) mogelijk worden – een alternatief voor de als duur en omslachtig ervaren dienstverlening door banken. Daarnaast is in steeds meer gevallen een koppeling met internetbankieren mogelijk. Ook banken werken aan integratie van internetbankieren en boekhoudsoftware.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 184 vragen en antwoorden over Debiteurenbeheer.