Welke rol spelen internet en social media in werving?

Volgens onderzoek van de Intelligence Group oriënteert 53% van de baanzoekers zich via vacaturesites (inclusief LinkedIn) en ook sociale media zijn een belangrijke oriëntatiebron. Bijna de helft solliciteert ook online. Uit Amerikaans onderzoek (PEW) bleek dat van degenen die zich de afgelopen twee jaar hebben georiënteerd op de arbeidsmarkt, ruim een kwart (28%) daarbij gebruik maakte van de mobiele telefoon. Onder jongeren is dat percentage nog veel hoger. Meer dan de helft (53%) van de 18 tot 29-jarigen heeft een smartphone gebruikt bij het zoeken naar een (andere) baan. Ook een kwart van de 50-plussers deze media in bij het vinden van een baan en heeft ook 11% daadwerkelijk via sociale media een nieuwe baan bemachtigd.
Baanzoekers gaan met hun telefoon online op zoek naar vacatures (94%), e-mailen werkgevers (87%) en vullen een online sollicitatieformulier in (50%). Ruim eenvijfde van de personen gebruikt een smartphone om te solliciteren. Lager opgeleiden stellen vaker een cv of een motivatiebrief op via hun telefoon dan hoger opgeleiden.
Werkgevers maken het baanzoekers echter niet gemakkelijk, omdat veel vacatures zijn niet of niet goed te bekijken op een telefoon. Bovendien zijn er problemen met het toevoegen van bijlagen, zoals CV's of diploma's.
Ruim eenderde van de Amerikanen gebruikt sociale media om aan een nieuwe baan te komen. 21% heeft gesolliciteerd op een baan die ze via sociale media heeft gevonden. Sociale media worden ook gebruikt om anderen op interessante vacatures te wijzen. Zo heeft 34% van de respondenten familie of vrienden op vacatures via sociale media gewezen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.