Hoe maak ik open sollicitaties deel van de wervingsstrategie?

Met een open-sollicitatiebeleid zet u in op gemotiveerde kandidaten en kunt u tijd en wervingskosten besparen. De sollicitant ziet u als een aantrekkelijke werkgever en heeft daarom de tijd en moeite genomen om u te benaderen. Door deze instelling verdient de sollicitant uw aandacht. Toch heeft niet elke werkgever zijn wervingsbeleid ingesteld op het rendement van open sollicitaties. Maak open sollicitaties deel van uw werving:
  1. Coördineer de open sollicitaties door ze als vast onderdeel in uw wervingsstrategie op te nemen. Bepaal hierbij eerst vanuit de organisatiedoelstellingen en de personeelsplanning wat de personeelsbehoefte is. Als u weet welke specialismes extra benodigd zijn, kunt u hier het open-sollicitatiebeleid op afstemmen.
  2. Leg ook de procedure vast door vragen te beantwoorden als: wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering van het open-sollicitatiebeleid? Hoe verwerken we de sollicitatiegegevens? Aan welke regels moeten wij ons houden? En hoe meten we het succes?
  3. Werk aan uw werkgeversimago door een goede arbeidsmarktcommunicatie. Vertel bijvoorbeeld op uw website en social media over uw werkgeverschap en benoem in welke functiegebieden u nieuw personeel zoekt. Uw imago wordt ook beïnvloed door details zoals de manier waarop u reageert.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.