Waar moet ik denken bij de inzet van social media in werving?

Hoe zet je Linkedin, Twitter en andere sociale netwerken in om de ideale kandidaat te werven? Een aantal tips:
  1. Zorg voor een waardevolle context - Ontwikkel een (eigen) community/pagina waarin vacature een integraal onderdeel van zijn. Vacatures vervullen daarin niet de hoofdrol, maar zijn een onderdeel van een bedrijfspagina/-site met informatie over het bedrijf, producten/diensten en de positie als werkgever.
  2. Eerst geven dan nemen - Wanneer organisaties bestaande communities of sociale netwerken willen gebruiken voor het 'droppen' van vacatures, heeft dat alleen succes als men zich conformeert aan de gedragsregels van social media. Sociale netwerken zijn gebaseerd op het principe dat het beter is te geven voordat je neemt. Vertaald naar recruitment betekent het dat er eerst deelgenomen moet worden aan de communicatie voordat er vragen gesteld kunnen worden in relatie tot een eventueel interessante vacature. Grofweg ‘inbreken’ met een ‘interessant aanbod’ is feitelijk niets anders dan colportage en zal de kans op (toekomstig) succes ernstig verlagen.
  3. Verbind social recruiting met referral recruiting - Referral recruiting staat voor het inzetten van (de netwerken van) de eigen medewerkers als ambassadeur van de organisatie bij werving van nieuwe medewerkers. De medewerker kan inhoudelijk op niveau communiceren met vakgenoten bij andere organisaties. Een actieve aanwezigheid van deze ‘kwaliteitsmedewerkers’ versterkt de uitstraling van de organisatie voor potentiële nieuwe medewerkers. De medewerkers plaatsen vacatures gericht en ‘met beleid’ binnen hun eigen sociale netwerken. Zie bijvoorbeeld twitter.com/deloittebanen
  4. Overweeg een sterke ‘werken bij’-website - Een speciale website voor uw recruitmentactiviteiten kan de geïntegreerde benadering goed ondersteunen. Zie kombijde politie en werkenbijdeloitte
  5. Zorg voor een goed uitgewerkt bedrijfsprofiel en een sterke aanwezigheid op Linkedin. Belicht op de bedrijfspagina o.a. de bedrijfscultuur, visie op het werkgeverschap, de work-life balance, op innovatie en kennisdeling. Afgezien van het bedrijfsprofiel moeten de werknemers ook sterk aanwezig zijn op Linkedin, dit geeft het bedrijf een menselijk gezicht en tegelijkertijd informatie. Zie de profielen van profielen van Philips en Google.
  6. Kies voor een geïntegreerde benadering - Stem activiteiten op social media goed af op de andere wervingsinstrumenten. Het ‘inregelen’ van de social media, en het uitvinden waarvoor ze wel en niet goed inzetbaar zijn, is voor een groot deel een zaak van uitproberen. Uiteraard blijven naast de moderne online tools ook andere wervingsmethoden van waarde. Zelfs bedrijven die het meest social media-minded zijn, betrekken nog een (flink) deel van hun medewerkers via andere kanalen.
  7. Reageer direct - Zorg dat uw organisatie goed en adequaat is ingericht om reacties snel te verwerken. Het gaat hier niet alleen om een directe automatische ontvangstbevestiging, maar vooral ook om een snelle persoonlijke reactie. Als iemand u benadert en nooit iets hoort, is dat voor uw bedrijf direct een dikke ‘min’.
    Sommige deskundigen koppelen aan het ‘goed reageren’ op kandidaten ook het advies om het contact met interessante mensen altijd ‘warm’ te houden. Dat betekent: iemand met wie het op dit moment niet tot een match gekomen is. – bijvoorbeeld omdat de kandidaat zichzelf uiteindelijk terugtrok – kan wellicht in de toekomst alsnog een interessante kandidaat blijken te zijn.
  8. Onderzoek de mogelijke waarde van geavanceerde zoekmachines - Er zijn tegenwoordig zogenaamde  People Aggregators beschikbaar. Deze zoekmachines zoeken het internet af naar relevante informatie over specifieke personen, en ontsluiten die informatie op een effectieve manier, met links naar alle social media-sites waar informatie over de betreffende persoon is gevonden. Zie bijvoorbeeld Thesocialcv.
  9. Blijf op de hoogte - De wereld van social recruitment is voortdurend in beweging. Zorg dat u bijblijft door regelmatig relevante websites te bezoeken. Zie bijvoorbeeld Recruitment Matters voor informatie over online recruitment.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 224 vragen en antwoorden over Werving en selectie.